Avgasröret gick plötsligt av - oops!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Avgasröret gick plötsligt av - oops!

Inlägg av Nizzehult »

Oops! Så här kan det gå om man är ute och kör på mycket dåliga vägar, typ kostigar. Det som hände under en fisketur var att det small till ordentligt under bilen (låg en sten i mitten) men inget hände och allt satt kvar. Kollade detta en extra gång när jag kom hem.
Körde med bilen ett par dagar till några kortare turer där allt var som vanligt och i slutet av veckan skulle det göras en längre tur på ca 15 mil. När tre mil återstår går hela skiten av och hamnar på backen!
Då det inte var jag som körde så fick jag komma dit med verktyg och annat, naja fast hela röret och åka hem med bilen. Det lät högt kan jag säga. Väl hemma så plockade jag bort de två delar som tidigare varit en och inspekterade dessa, jodå, allt gods var på plats och inget saknades och det fanns inget rostangrepp där. Konstigt bara att röret gått av, det måste ha funnits någon spricka eller annat där tidigare. Smällen hade tagit mitt på mellanljuddämparen, det ser man tydligt. Brottet - som inte var symmetriskt - gick runt fästet som finns bakom kat'en.
Nåväl, en släkting med bättre svetsfärdighet än mig fick dra ihop bitarna och det tog inte många minuter. Nu sitter röret där igen och allt funkar som tidigare. Phu! :thumbup:

Notera skrapmärkena på flänsen, hade hela partiet tagit stopp mot nåt när bilen fortfarande var i rullning hade nog hela skiten slitits bort!

Det är en Corolla -94 som det rör sig om.

Bild
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition