Normal temperatur på kylarvattnet Toyota MR2 turbo

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Normal temperatur på kylarvattnet Toyota MR2 turbo

Inlägg av kribbe »

Som rubrik lyder.
Gjorde en rensning av kylsystemet och byte termostat i helgen.
Och kopplade tillbaka den extra tempmätaren som jag har i bilen

Temperaturen går nu snabbt upp där den ska och enligt originalmätaren så är tempen lagom på strax under halva mätaren.
extramätaren vissar mellan 90-97 grader och stannar där under vanlig körning. Har inte lekkört än.
Är detta normal temperatur på mr2?

Originalmätaren är ju inte jätteexakt och jag kan ju inte garantera att extramätaren vissar exakt (Depo racing mätare)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Normal temperatur på kylarvattnet Toyota MR2 turbo

Inlägg av Neblade »

Var har du kopplat in din extramätare? (ifall jag skulle få för mig att försöka mäta på min)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Normal temperatur på kylarvattnet Toyota MR2 turbo

Inlägg av kribbe »

Neblade skrev: mån 31 jul 2017, 23:09:24 Var har du kopplat in din extramätare? (ifall jag skulle få för mig att försöka mäta på min)
På kylarslangen med en adapter strax innan där resten av tempsensorerna sitter.

Tycker bara det känns som gränsläge till kokning med ca 95 grader på vattnet men det är kanske normalt.
Det bubblar inget och sånt nu som det gjorde innan. Har byt både termostat och ett nytt TRD kylarlock på 1.3 bar, och nu trycks det inte ut vatten till expansionskärlet heller. Så det känns som om det fungerar.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Normal temperatur på kylarvattnet Toyota MR2 turbo

Inlägg av cheetah1 »

Vid 1,3 bars övertryck (ca 2,3 bars absolut tryck) är kokpunkten på rent vatten ca 125°C. Blandning med glykol ger ytterligare kanske 5-10 graders höjning av kokpunkten, beroende på blandningsförhållande förstås. Inte särskilt nära, med andra ord. :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Normal temperatur på kylarvattnet Toyota MR2 turbo

Inlägg av kribbe »

cheetah1 skrev: ons 02 aug 2017, 16:08:57 Vid 1,3 bars övertryck (ca 2,3 bars absolut tryck) är kokpunkten på rent vatten ca 125°C. Blandning med glykol ger ytterligare kanske 5-10 graders höjning av kokpunkten, beroende på blandningsförhållande förstås. Inte särskilt nära, med andra ord. :)
Jo jag vet att kokpunkten är högre vid tryck och utblandat med glykol :)
Tänkte ändå att det kunde vara bra att veta om den kyler som den ska eller om man kanske ska tänka på att byta ut den gamle kylaren också :)
Termostaten öpnnar ju vid 82 grader på dessa bilar. Men temperaturen ska kanske gå en bit över det?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Normal temperatur på kylarvattnet Toyota MR2 turbo

Inlägg av Glenn »

Horisontell mätare brukar väl ofta vara 90 grader, även om det varierar från bil till bil.

Man får ju tänka på att termostaten inte är direkt kopplad till motortemperaturen utan har vatten mellan sej, så när den väl öppnar så är ju vattnet i motorn varmare än öppningstemperaturen, sen stänger den ju vid angiven temp.

Jag skulle inte oroa mej för 95 grader iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Normal temperatur på kylarvattnet Toyota MR2 turbo

Inlägg av Micke2 »

Mätaren i kombiinstrimentet är analog av en anledning, och även gjord att visa "normal" temperatur under ett ganska stort spann av grader.
Anledningen är just att temperaturen ändras kontinuerligt, och skulle du sätta i en exakt digital mätare original, skulle det få ägarna att ifrågasätta och tom begära garantiåtgärder och ställa till allmänt bråk över ej existerande fel.
Detta tillämpas av alla biltillverkare.

Plötsliga motorvarvsändringar, hastighetsändringar, och intermittent stillastående, i kombination med en enkel bimetalltermostat orsakar detta, och eftersom det inte är ett problem så är det inget man utvecklar.

Enkel lösning som fungerar väl, och man löser inte ickeproblem. Bara kostsamt när dom kostnadseffektiviserar.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Normal temperatur på kylarvattnet Toyota MR2 turbo

Inlägg av Glenn »

Ofta finns det dessutom ett deadband i mitten av tempmätaren på moderna bilar med helelektroniska mätare, alltså man har bestämt att "horisontell mätare" är mellan säg 82 och 112 grader", detta för att inte folk ska bli rädda när mätarne plötsligt lutar lite uppåt i en bilkö.

..Själv ogillar jag sånt skarpt, har programmerat bort det på båda mina saabar tex.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Normal temperatur på kylarvattnet Toyota MR2 turbo

Inlägg av kribbe »

Tackar för svar :thumbup:
Nu fick man ju lära sig nåt nytt med :)

Har kört med bilen nu några fler mil nu och det verkar som om den håller sig där den ska. Bubblar inte eller nåt efter man har stannat heller.
Tror det nya kylarlocket gjorde lite skillnad med och jag tror att det är därför den har kokat innan för att vattnet har tryckts ut i expansionskärlet vid varje gång man stannade bilen.

Tempen ligger på en konstant 95grader med nån grad upp och ner beroende på väder och körning
Skriv svar