Vart servar ni era st205 ?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mattila
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 16:55:01
Bilmodell: Celica GT-Four st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Huddinge
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Elbävern HB

Vart servar ni era st205 ?

Inlägg av mattila »

Hej alla st205 ägare!

Köpte min runt 2007 och insåg -09 att jag inte hade råd att ha bilen.
Sålde den till farsan för att finansiera el-studier så den har stått och gottat till sig i ett varmgarage i Finland sen dess.

Det är fortfarande min drömbil och fick ett sånt enormt sug att köra den igen!

Köpte tillbaka bilen och planerar att traila hem den i mitten på september.

I och med att jag är i princip helt kass på att mecka bil själv behöver jag hjälp att kolla igenom bilen så den är säker att köra samt byta kylare som jag vet har sprickor i plasten högst upp.

Nu till min fråga:

Vart servar ni era st205 eller finns det nån som vill ta ett jobb med min?

Hoppas på svar

/Henri
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vart servar ni era st205 ?

Inlägg av Dale »

Har skruvat en del själv eller så har någon schysst polare varit hjälpsam om det varit nått större jobb. Tidigare fanns det ju lyftar i nästan varje OKQ8'as Gör-Det-Självhallar men nu är det ju bara Tvätta-Självhallar. :-/
Har bytt kylare på min med men det var några år sedan och då fick en verkstad i Dalarna göra. Nu har det varit Toyota Arlandastad (norrort) som servat ST205'an min senaste gångerna. Har alltid fått bra service hos dom.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mattila
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 16:55:01
Bilmodell: Celica GT-Four st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Huddinge
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Elbävern HB

Re: Vart servar ni era st205 ?

Inlägg av mattila »

Tack för svar!

Ringde Toyota igår och bad dom lägga ut en förfrågan till alla verkstäder om nån var lite extra vass på st205´an.

En vågade ringa :-)

Han har jobbat sen -03 på Toyota Södertälje men kom fram till att JRM Södertälje(trimfirma) nog är bäst lämpad :) Gick tydligen inte ens få fram originalkylare längre :/
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vart servar ni era st205 ?

Inlägg av Dale »

Vanlig service borde ju dom flesta "våga" på. Är ju inget konstigt med en ST205. Hörde att dom var enklare att skruva med än dom nya ;-)
Originalkylaren finns nog inte men en ersättare som passar samtliga T20-modellerna fanns då förra året att få tag på. Se http://www.toyodiy.com/parts/xref?v=E_1 ... 164007A080
Tidigare var det lite skillnad på ST205 och "vanliga" ST202 men exakt vad det var som skilde vet jag inte.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vart servar ni era st205 ?

Inlägg av Glenn »

Det är väl anslutning för kylvatten till turbon tror jag, vilket man pluggar om man ska montera på en ST202.

jag skulle dock köpt en alukylare om min pajade i dagsläget, vilket den väl lär göra förr eller senare, då den är av den moderna idiotkonstruktionen med plastgavlar.

Jag servade min på toyota åkersberga (börje johansson bil ab) flera gånger när den var "ny" (i.e när jag precis köpt den för ganska exakt 15 år sedan), och bytte även kamrem där, då var det inga problem i alla fall.

..Men då var ju bilen "bara" sex år gammal, och i allra högsta grad "aktuell" också iofs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mattila
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 16:55:01
Bilmodell: Celica GT-Four st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Huddinge
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Elbävern HB

Re: Vart servar ni era st205 ?

Inlägg av mattila »

http://www.toyodiy.com kan man beställa därifrån eller är man bara ute efter att få rätt nuffror på produkten?

Jaa googlar man på kylare till st205 hittar man en massa alukylare, är dom bättre?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vart servar ni era st205 ?

Inlägg av cheetah1 »

ToyoDIY är bara en katalog.
mattila
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 16:55:01
Bilmodell: Celica GT-Four st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Huddinge
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Elbävern HB

Re: Vart servar ni era st205 ?

Inlägg av mattila »

Okey cool, tack!
Skriv svar