Byta avgasrör Avensis

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Guran
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 okt 2012, 22:33:01
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2002

Byta avgasrör Avensis

Inlägg av Guran »

Jag har en Avensis från 2001, som familjens extrabil. Nu har tydligen avgasröret gått av på den, i en fog mellan två "burkar" mitt under bilen. Vi har nyligen lagt ut en del pengar på reparationer av både Toyotan och familjens andra bil, så jag är ute efter ett så billigt alternativ som möjligt för den här reparationen. Någon som har några tips?
Bilagor
IMG_2092.JPG
IMG_2092.JPG (805.11 KiB) Visad 3642 gånger
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Byta avgasrör Avensis

Inlägg av tobo »

Är det en fläns som rostat av?
Om det är samma (och lämplig) diameter på rören, så borde det gå att kapa bort ändarna på vardera, och skarva med en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000018900/
Guran
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 okt 2012, 22:33:01
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2002

Re: Byta avgasrör Avensis

Inlägg av Guran »

Ja, alltså det ser ut som att det är någon typ av skarv där det gått av.
Det vore ju toppen om det är något man skulle kunna fixa själv, trots mina begränsade mekkunskaper.
Hur, typ steg för steg, skulle man göra?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta avgasrör Avensis

Inlägg av cheetah1 »

Känner du dig förtrogen med användningen av en vinkelslip? Annars tror jag du gör bäst i att låta någon mer bekant med verktyget göra det. Om du berättar var du bor kanske nån här känner sig manad att hjälpa till?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta avgasrör Avensis

Inlägg av Glenn »

Enklare att kapa med en avgasrörskap då, om den ska kapas på plats.

Typ en sån här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000020863/

jag föredrar dock modellen med kedja.

Dock vill det ju till att röret mot dämparen faktiskt är runt och standardstorlek om det ska funka att skarva med universalbit.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta avgasrör Avensis

Inlägg av cheetah1 »

Jag tänkte väl närmast att man skulle kapa och slipa bort dom gamla flänsarna och skräp som sitter där, så man har så mycket rör kvar som möjligt. Kan man kapa bort "skräpet" helt och få det tätt så fungerar väl det också, såklart.
Guran
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 okt 2012, 22:33:01
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2002

Re: Byta avgasrör Avensis

Inlägg av Guran »

Tack för bra tips! Men nu slutade det ändå med att jag åkte till Mekonomen. De gjorde typ som ni beskriver fast svetsade. Tog 800 spänn för det och det var ju helt ok.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta avgasrör Avensis

Inlägg av cheetah1 »

Ja, det var inte alls farligt. :thumbup:
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: Byta avgasrör Avensis

Inlägg av p_k »

Hej, bra att det löste sig så billigt. Samma sak hände på vår Avensis (på samma ställe) så jag kan tipsa om att Biltemas stegmuff 51/48/45mm passade bra efter lite kapning. Kapade bort flänsarna sedan på med monteringspasta och klämmor. För 800kr hade jag dock hellre lämnat in den ;)

Stegmuffen heter 798469.
Skriv svar