Oljekylare

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
priffe
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 08 jul 2017, 13:03:18
Bilmodell: Avensis HJ61 HDJ80
Årsmodell: 98
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige

Oljekylare

Inlägg av priffe »

Hej

en liten fråga bara. Varför har mina Avensis -98 1.8 och 2.0 båda oljekylare?

1.8 har inte ens dragkrok eller AC. Och lastkapaciteten är måttlig. Motorn går aldrig varm,
Så varför sitter det då en oljekylare från fabrik?
Kanske för att Toyota var så välbyggda?

Om den hade drag och AC och hårdkördes fullastad i 35 plusgrader skulle jag förstå.
I vilket fall så fick jag nerslag på oljeläcka på besiktningen och bypassade raskt oljekylaren.
Kanske sätta den på Landcruisern istället.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljekylare

Inlägg av cheetah1 »

Vet inte vilken motor det sitter i din (98 är ju första generationen), men vår 01:a med 1ZZ-FE gick varm ibland på varma dagar och branta backar eller köer. Vet iofs inte om den hade oljekylare heller. Den är dessvärre skrotad numera, så jag får svårt att kolla.

Sen drag går väl att sätta dit om man vill? Eller får din modell inte dra alls?
priffe
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 08 jul 2017, 13:03:18
Bilmodell: Avensis HJ61 HDJ80
Årsmodell: 98
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige

Re: Oljekylare

Inlägg av priffe »

1.8 liter motor 7AFE
2.0 liter motor 3SFE
i min erfarenhet de bästa bensinmotorer Toyota byggt. Inte de starkaste, men ekonomiska och enormt driftsäkra. De är non-intereferens.
Betydligt bättre än de som kom efter.
1.8 drar 0.63 l/mil
2.0 drar 0.73 blandad körning.
De har gått 27000 mil och drar inte olja. Tills oljekylaren började läcka då.

Kan ändå inte förstå att en 1.8 utan drag eller AC levereras med oljekylare.

Din VVT med sitt underdimensionerade oljetråg kunde behövt oljekylare (men det kanske den har?)
Skriv svar