Stora servicen Avensis 2.0 -2007

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
rekarl
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 jun 2017, 14:33:34
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: sundsbruk

Stora servicen Avensis 2.0 -2007

Inlägg av rekarl »

Hej, det är dags för stora servicen. Toyota vill så klart inte berätta vad som ska utföras och servicebok följde inte med bilen (om punkterna stod där).

Efter googlande har jag fått denna sammanfattning:
motorolja+filter, luftfilter, kupéfilter, växellådsolja, uppsmörjning av bromsar bak, byte av bromsvätska. Samt att aggregatremmen bör bytas om det inte är gjort på 10500-milaservicen.

Är det något som saknas? Byte av stift?

Gäller Avensis 2.0 bensin m. automat, 2007:a
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Stora servicen Avensis 2.0 -2007

Inlägg av cheetah1 »

Jag har aldrig nånsin haft problem att få ut ett serviceprotokoll av Toyota. Du ska nog gå till en annan verkstad hädanefter, verkstäder med det beteendet ska man inte anlita...

Hur långt har den gått, dvs vilken stor service är det du ska göra? 12000?
rekarl
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 jun 2017, 14:33:34
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: sundsbruk

Re: Stora servicen Avensis 2.0 -2007

Inlägg av rekarl »

cheetah1 skrev: mån 26 jun 2017, 15:57:34 Jag har aldrig nånsin haft problem att få ut ett serviceprotokoll av Toyota. Du ska nog gå till en annan verkstad hädanefter, verkstäder med det beteendet ska man inte anlita...

Hur långt har den gått, dvs vilken stor service är det du ska göra? 12000?
Tack för svar! Det är 9500 milaservicen som ska utföras.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Stora servicen Avensis 2.0 -2007

Inlägg av riclin »

rekarl skrev: tis 27 jun 2017, 11:34:13
cheetah1 skrev: mån 26 jun 2017, 15:57:34 Jag har aldrig nånsin haft problem att få ut ett serviceprotokoll av Toyota. Du ska nog gå till en annan verkstad hädanefter, verkstäder med det beteendet ska man inte anlita...

Hur långt har den gått, dvs vilken stor service är det du ska göra? 12000?
Tack för svar! Det är 9500 milaservicen som ska utföras.
Här är Fullservice protokoll för bensinare 9000 mil http://tims.elanders.com/webbroschyr/bl ... _kopia.jpg

Här är för Diesel 9000 mil http://tims.elanders.com/webbroschyr/bl ... _kopia.jpg

Glöm inte att läsa intervalltilläggen som står längst ner.

Men jag blir inte riktigt klok på vilken service det är du ska göra. Det finns ingen service vid 9500 mil.
Stor service görs vid 3000, 6000, 9000, 12000, 15000 mil etc..
Liten service görs vid 1500, 4500, 7500, 10500, 13500, 16500 mil etc..

Är det en liten service du ska göra, och bilen är över 8 år gammal. Heter den trygghetsservice
Om den skriver Toyota så här:

"Köper du Trygghetsservicen ingår även en vägassistansförsäkring, Toyota Trygghetsassistans, förutsatt att du gjort de åtgärder som servicen eventuellt rekommenderat.
Toyota Trygghetsservice innefattar: Byte av delsyntetolja, byte av oljefilter till motor, okulärbesiktning av tändsystem, kontroll av batteri, kontroll av avgassystem, kontroll av bromsrör, bromsslangar och bromsledningar, kontroll av läckage på motor, växellåda och kylare, kontroll av drivaxeldamasker, kontroll av däckens mönsterdjup och skick, kontroll av bromsbelägg och bromsskivor, kontroll av belysning och styrelektronik, okulärbesiktning av luftfilter"
Skriv svar