Vibrerande bromskloss

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tjocktomten
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 25 jun 2017, 20:19:51
Bilmodell: Yaris Turbo
Årsmodell: 2004
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Vibrerande bromskloss

Inlägg av Tjocktomten »

Hej

Mina bromsklossar vänster back rör på sig när hjulet roterar.
Ljudet uppkommer under 40km/h i högre försvinner det helt.
Har precis byt skivor och klossar runt om på bilen, smörjt oken, förstår inte riktigt varför detta fenomen sker.
Är det oket som behövs bytas eller vad är fel?
Klossarna ligger och rör sig på en pinne, jag misstänker att innerklossen ligger för löst mellan skivan och oken därför kan den röra sig. Så frågan varför är detta så? Hur åtgärdar jag det?

Toyota Yaris T-Sport 2004

https://www.youtube.com/watch?v=twaqcTf ... e=youtu.be

/Mvh Jocke
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vibrerande bromskloss

Inlägg av Glenn »

Är det flytande ok eller är det fasta med en kolv på varje sida ?

Gjorde du rent otrdentligt med bromsfil (eller liknande) och monterade med koppar/alupasta ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Tjocktomten
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 25 jun 2017, 20:19:51
Bilmodell: Yaris Turbo
Årsmodell: 2004
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Vibrerande bromskloss

Inlägg av Tjocktomten »

Glenn skrev: mån 26 jun 2017, 07:29:43 Är det flytande ok eller är det fasta med en kolv på varje sida ?

Gjorde du rent otrdentligt med bromsfil (eller liknande) och monterade med koppar/alupasta ?
Flytande tror jag det är, de kan röra sig på båda sidorna.

Jag rengjorde, kanske behövs mer då de inte varit underhållna på ett bra tag, tror jag får öppna och rengöra en gång till.
Skriv svar