Corolla -99 rycker

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Corolla -99 rycker

Inlägg av Hasse-91 »

Har en Corolla kombi -99 1,6 4A-FE som rycker på lägre varv. T.ex 40km/h på 3an och 60km/h på 4-5an. Några gånger har det varit hackigt å klent att komma iväg i korsningar också. Men den går stadigt på tomgången vad jag märkt och är jätte pigg över 2000varv.

Har haft in den på en lindrigare felsökning. Rotor och fördelarlock är som nytt, kablarna för tändstiften mättes upp och hade jämna fina värden. Tändstiften byttes för ca 1000mil sedan (använder NGK). Fick rekommendation att häva i någon form av medel som Autoexperten hade som skulle rensa bränslesystemet och göra rent insprutningen. Den gick lite bättre dom första 5 milen när jag hade lite soppa i tanken och hävde i flaskan. Sedan när jag tankade upp efter 5 mil så började jag märka att problemen kom tillbaka igen.

Vad kan det vara för fel? Den har gått 23k mil. Har inte hunnit byta olja än, gjordes sist i höstas.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Corolla -99 rycker

Inlägg av Micke2 »

Jag skulle misstänka tändkablarna ändå.
Det är sällan brott som är problemet, utan sprickor som gör att det slår ut i toppen också, och inte endast genom stiftet.
Ger ryck på låga varv med belastning, främst med VARM motor.

Ett test är att linda ett lager Eltejp, endast på den del av kabeln som går ner i toppen. Vanligen ett glasfiberör.

Bättre eller bra?
Byt alla kablar.

Ingen skillnad?
Ta bort tejpen och felsökning vidare. Kablarna är ok.

Om man inte har tändkablar alls, kan man kolla direktverkande tändspolar, på samma sätt, vid samma symptom.
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Corolla -99 rycker

Inlägg av Hasse-91 »

Tack för tipset!
Du menar att man ska tejpa hela glasfiber röret så att säga?
Ja man märker det absolut mest när den är varm.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Corolla -99 rycker

Inlägg av Micke2 »

Glasfiberröret. Svar ja.
Men linda måttligt. Jag brukar köra ett lager med halv överlapp, för att se om det blir skillnad.

Blir det inte bättre, så bör ju tejpen bort.
Blir det bättre så är det seriösare att byta kablar, och kasta de gamla, än att köra med tejpade kablar, som troligen inte stoppar länge.
Det är ett test. Ingen fix.

Finns ingen anledning att linda den böjbara kabeln, om den inte har uppenbar skada.
Men då skulle problemet vara värre.
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Corolla -99 rycker

Inlägg av Hasse-91 »

Tack för klargörandet!
Nää absolut, blir det bättre av det så kommer jag absolut köpa nya kablar. Börjar bli väldigt less på att den rycker och har sig, dom va väldigt överkomliga på skruvat. 495:-

Återkommer med om det blev bättre eller sämre!
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Corolla -99 rycker

Inlägg av Hasse-91 »

Har kört kortare sträckor nu med tejp och jag tycker faktiskt att den verkar gå bättre med det.
Ska åka lite längre imorgon så får jag se om jag märker någon mer skillnad.
Om så är fallet så beställer jag hem nya kablar från skruvat. :thumbup:
Hasse-91
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 maj 2013, 13:01:27
Bilmodell: Corolla 4wd & FWD
Årsmodell: 1999
PostOrt: 82040

Re: Corolla -99 rycker

Inlägg av Hasse-91 »

Tyvärr så rycker fortfarande bilen, va på en längre runda motför åkandet runt hemma. Vad i fridens dagar kan det vara som orsakar det då?
Eller kan det fortfarande vara tändkablarna?
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Corolla -99 rycker

Inlägg av Inf3cted »

Är bränslefiltret bytt på länge? :)
Genom att det verkar mest vara vid lägre varvtal. Luftfiltret ok? :)
Skriv svar