Ta loss dom stora säkringarna Rav4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Vetten
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 10:39:55
Bilmodell: Toyota RAV4 kort
Årsmodell: 1995
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala

Ta loss dom stora säkringarna Rav4

Inlägg av Vetten »

Som rubriken, hur får man bort dom där stora säkringarna som sitter i många säkringsboxar, stötte på problem idag på min Rav4, jag lägger med en bild så ni fattar vilken sort jag menar det är dom röda i högra hörnet sen finns det en röd till i mitten plus en gul.
Fattar inte hur man tar bort dom utan att förstöra dom helt.
Någon som vet ?:-/

Sen undrar ja också om någon vet vad dom tre reläerna är till ett lila ett rött och ett svart.





Bild
HaDe
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Ta loss dom stora säkringarna Rav4

Inlägg av Inf3cted »

Såvitt jag vet ska dom bara dras ur. Får man fråga vad för problem du stött på? :) kanske inte behövs att du drar dom :)
Galaga
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 21:31:40
Bilmodell: Corolla E12
Årsmodell: 2005
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Re: Ta loss dom stora säkringarna Rav4

Inlägg av Galaga »

vad är det för årsmodell? kolla baksidan/undersidan av locket till relä&säkringslådan, kanske finns ett diagram stansat där, ska finnas på nyare rav4:or.
Annars är ett kik i bilens manual ett bra tips? :(
2013-2016-Toyota-RAV4-Electrical-Fuse-Replacement-Guide-004.JPG
2013-2016-Toyota-RAV4-Electrical-Fuse-Replacement-Guide-004.JPG (71.97 KiB) Visad 3044 gånger
kodförklaringar:

E/G - Main is the relay for the Radiator fans.

EFI / HTR - Is the electronic fuel injection relay.

DIM - is the headlight dimmer relay.

H-LP - is the headlamp relay.

MG/C - is the air conditioning compressor magnetic clutch relay.

ST - is the starter relay.
Senast redigerad av Galaga den lör 27 maj 2017, 13:13:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Vetten
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 10:39:55
Bilmodell: Toyota RAV4 kort
Årsmodell: 1995
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala

Re: Ta loss dom stora säkringarna Rav4

Inlägg av Vetten »

Det är en -95 årsmodell och som du skriver så står det på insidan av locket vad säkringarna går till men inte tillräckligt tydligt och instruktionsboken är på tyska och inte speciellt tydlig.
Anledningen att jag undrar är att efter termostatbyte så upptäckte jag att kylarfläkten inte går igång, har tvångskört den med ström och den går så felet måste sitta någon annan stans.
På dom säkringarna jag undrar över så står det enbart "fan" men inte vilken fläkt och reläena står det ingen ting på.
Ska göra ett ryck i garaget idag så man får hoppas att det fixar sej.
Köpte en termostat på Biltema men som inte verkade funka så den lämnade jag tillbaka, köpte en ny på mekonomen idag får hoppas att den funkar, dubbelt så dyr som feltemas, vet inte om jag lyckas få ur all luft i systemet då termostaten sitter en bit ner på motorn men det kanske inte spelar så stor roll, det finns ingen luftskruv vad jag kan se, kanske någon som gjort jobbet förut vet, finns ju en massa duktiga mekar här.
HaDe
Användarens profilbild
Vetten
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 10:39:55
Bilmodell: Toyota RAV4 kort
Årsmodell: 1995
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala

Re: Ta loss dom stora säkringarna Rav4

Inlägg av Vetten »

Tänkte bara TACKA för inputen :D Bytte termostaten idag och tack vare schemat på vilka reläer som gick vart så fick jag igång kylarfläkten också så nu är det bara att hoppas att allt kommer att fungera.
Biltemas termostater törs man ju knappast lita på längre tror att Mekonomens delar nog håller en högre kvalitet, man får väl det man betalar för det är ju inte första gången som Biltemas delar felar inte funkar eller inte passar utan modifikation, tur att dom är lätta att ha att göra med vid reklamationer.
HaDe
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ta loss dom stora säkringarna Rav4

Inlägg av Glenn »

Det är mycket problem med termostater tycker jag, och det gäller alla märken, just ctermostat är en grej jag absolut skulle köpa original (oavsett bilmärke) just pga alla problemen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar