Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Rulle
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 02 nov 2015, 08:06:10
Bilmodell: Toyota Avensis 2.2 D4D
Årsmodell: 2005
PostOrt: Luleå

Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Inlägg av Rulle »

Jag såg i morse att kylvätskenivån var lite under L, så tänkte fylla på, men vilken kylarvätska ska man ha?

I manualen, som för övrigt är värdelös (registret stämmer inte så man får alltid bläddra och leta), står det att du ska ha Toyota SuperDuper Turbo Kylarvätska. Men vad är det egentligen, är det grön, röd, eller vilken?

Bilen är en Toyota AVENSIS Diesel 2.2 D-4D 2006 med 130 kW motor.

Har försökt leta på nätet men hittar inget svar. Enda stället som ger ett förslag baserat på regnr är Mekonomen:
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 86001CPCsv

Kan det stämma?

En fråga om påfyllning också (finns naturligtvis inte i manualen):
Det finns tre streck på behållaren, L längst ner (low?), F i mitten (full?) och B högst upp (??). Ska jag fylla till F eller till B?
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Inlägg av Inf3cted »

Vad är det för färg i nu? :)
Rulle
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 02 nov 2015, 08:06:10
Bilmodell: Toyota Avensis 2.2 D4D
Årsmodell: 2005
PostOrt: Luleå

Re: Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Inlägg av Rulle »

Vet ej, går ej att se kylarvätskan genom påfyllningsöppningen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Inlägg av Glenn »

Det där är HOPPLÖST, har man inte fyllt på själv så vet man ju inte vad som är i, då bör man inte fylla på alls för det kan bli en dålig blandning (typ "slask") om man fyller på fel typ.

Kylarvätska är ju en hel vetenskap, det finns heller ingen färgstandard som följs, OFTAST är Etylen blå och propylen grön, men det finns undantag åt båda hållen, dessutom finns det longlife etylen som brukar vara röd, men gissa vad, inte heller det följs av alla.

De två grundtyperna är alltså etylen och propylen, tyvärr så finns det diverse olika additiv som inte heller ska blandas med varann, så även om man hittar rätt typ så är det inte säkert att dom är blandbara om det är olika fabrikat.

Vill man verkligen grotta in sej kan man börja läsa på om IAT / OAT och HOAT också..

Själv är jag så vansinnigt less på röran att jag brukar byta kylarvätskan, sen VET jag vad det är i bilen och kan då fylla på, vilket aldrig brukar behövas förvisso men..

Iaf, det som är viktigast om man har en alumotor är att kylarvätskan är fri från nitriter och aminosyror, men köper man ny glykol idag så är den fri från dessa då de är förbjudna sedan länge.

Står det inte om det ska vara etylen eller propylen i manualen ? ..jag skulle nog ha hällt i en longlife etylen om jag bytte allt i systemet.

Skumt med det tre strecken dock, brukar bara vara två, kanske har det med kall/varm motor att göra, men det borde verkligen stå i manualen tycker man.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Inlägg av cheetah1 »

Vi servade våran hos Toyota en gång, när den kom därifrån var glykolen gul. När vi ringde och frågade vad det var för nåt sa dom att det var nån form av longlifehistoria som inte skulle vara blandbar med något annat än just den. Vad den hette fick man inte veta, det var tydligen nån hemlig Toyotaglykol. Nästa service gjorde jag själv, spolade rent systemet och hällde i vanlig röd longlife etylenglykol.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Inlägg av cheetah1 »

Snabb googling visar att B står för Bleed, med förklaringen:
So, here's the story regarding the reservoir marks:

L - minimum coolant level when the engine is cool

F - maximum coolant level when the engine is cool

B - the level to which coolant must be added when refilling the cooling system after being drained.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Inlägg av Glenn »

Festligt, det har jag faktiskt aldrig sett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Rulle
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 02 nov 2015, 08:06:10
Bilmodell: Toyota Avensis 2.2 D4D
Årsmodell: 2005
PostOrt: Luleå

Re: Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Inlägg av Rulle »

Var in på Toyota och frågade, och det var röd glykol det skulle vara. Kollade boken igen och det står Toyota Super Longlife glykol, vilket stämmer med det dom sa (röd långlife).
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Inlägg av Glenn »

Problemet är ju bara.. VET du att det är det som är i bilen nu ? ..annars ska man egentligen inte försöka blanda.

..Det brukar dock gå bra.. men man kan ha otur.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Vilken kylarvätska till Avensis 2006?

Inlägg av Bempa »

Mina egna erfarenheter är så här, efter både eget testande och efter diverse samtalande med försäljare av bl.a. glykol.

Ethylenglykol och propylenglykol skall inte blandas ihop.. Propylen förekommer främst i äldre bilar med gjutjärnstoppar, propylen ska inte köras i alumotorer.

Normal ethylenglykol är blandbar med longlife ethylen glykol, det som händer är att man förkortar livslängden på longlife glykolen...

Det man ska absolut passa sig för är sådan glykol som är blandbar med alla glykolsorter! Jag skälv körde sådan ett tag i en bil... Den glykolen fick aluminiumet att ärga väldigt mycket, tillräckligt för att ärga sönder min vattenpump samt utloppet från toppen..

Detta är mina egna erfarenheter och uppfattningar och ska inte tas som den absoluta sanningen.

Jag har dock kört enligt detta koncept länge och det har aldrig strulat förutom när jag använda den glykol som var blandbar med alla sorter som det hette, den var för övrigt gul.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar