OBD II programvara

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

OBD II programvara

Inlägg av Ored »

Hej,

Har en Toyota Corolla 2004 och en Toyota Auris 2014. En OBD-2-adapter ELM 327 är också införskaffad. Undrar nu därför om någon kan rekommendera någon bra app till iPhone/IPad eller programvara till datorn jag bör använda tillsammans med adaptern. Det jag främst är ute efter är att kunna se och ev. släcka felkoder. Vill också gärna kunna släcka servicelampan på andra bilar. Vad säger ni om t.ex appen OBD Car Doctor? Är det någon speciell anledning till varför jag ska använda just den appen eller programmet?

/Ored
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: OBD II programvara

Inlägg av cheetah1 »

Generellt sett kan man säga att det enda du kan göra med ett ELM327-interface är att att läsa och släcka felkoder och freezeframes, samt se lite livedata, dvs det som måste vara tillgängligt enligt ett standardiserat protokoll enligt lag. Släcka servicelampor eller se tillverkarspecifika felkoder går i princip aldrig.

Appen jag främst använder med mitt ELM327-interface är en som heter EOBD-Facile, som jag tycker är rätt bra. Har för mig att den finns både i en gratisversion och en fullversion med lite mer funktioner och utan reklam.

Till min VAG (Skoda) har jag skaffat OBDelevens adapter och app, vilken funkar utmärkt, men då bara till VAG och dessutom är rätt dyr (kräver dessutom att man har en Androidenhet). Vet inte om det finns något motsvarande till Toyota.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: OBD II programvara

Inlägg av PierreW »

Jag använder OBD Auto Doctor till min ELM, har premiumvarianten, en engångskostnad på typ 90kr. Har funkat i princip i alla bilar jag testat med OBD2 uttag.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

Re: OBD II programvara

Inlägg av Ored »

Kan du se problem med ABS bromsar och Airbag med appen OBD Auto Doctor?
janne dk
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 09 maj 2017, 07:33:30
Bilmodell: Toyota Avensis 2.4(2 AZ-FSE)
Årsmodell: 2006
PostOrt: Värnamo

Re: OBD II programvara

Inlägg av janne dk »

Jag använder en iCarsoft TYT II fra www.runns.se , och den är god till toyota, lexus, isuzu och scion, den kan hitta, släcka fell, och är bra till mig, där körer på min Nokia n95 fortfarande :) . mvh janne dk.
Toyota Avensis 2.4 kombi Excusive(2006)
Jeep Grand Cherokee V8 5.2 limited (1996)
Volvo v70n T5 (2006)
Yamaha Kodiac 400 4x4(1995)
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: OBD II programvara

Inlägg av Micke2 »

Ored skrev: mån 15 maj 2017, 23:28:01 Kan du se problem med ABS bromsar och Airbag med appen OBD Auto Doctor?
Det finns inga billiga universalläsare för nån hundring som läser något annat än motorn!
Varken app eller handhållen.

Dom som klarar det, kostar en lite större slant, men kan vara värt det.

Har själv läsare för alla system i VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley och Volvo.
Inte Toyota (ännu).
ChrisO
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 okt 2017, 03:05:34
Bilmodell: Avensis T22 2.0vvt-i
Årsmodell: 0
PostOrt: Partille

Re: OBD II programvara

Inlägg av ChrisO »

Torque Lite alt Pro är ett sjysst val!!
Kört med Torque Pro i npgra år nu :)
Skriv svar