Vinande ljud, växellåda?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Vinande ljud, växellåda?

Inlägg av SueCia »

Hej!
Har en Corolla T-sport 03:a, det är ett väldigt lågt vinande ljud som hörs när man kör. Ljudet uppstår när man t.ex ger "grundgas" och kör i ex. 70km/h, precis så mycket gas som behövs för att inte motorbromsa så hörs det vinande ljudet mest. Gasar jag på rejält hör jag ingenting.
Kan det vara växellådan som tänker ge upp för mig?

Vinandet upphör direkt jag frikopplar eller slutar gasa.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Vinande ljud, växellåda?

Inlägg av Micke2 »

Skillnad på olika växlar?
Skillnad vid olika hastigheter?
Följer motorvarv?

Dåliga växellådor brukar låta illa mest vid belastning enl min erfarenhet.
Tystna när man höjer belastningen, var ett nytt symtom.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Vinande ljud, växellåda?

Inlägg av SueCia »

Tror inte det är någon skillnad på olika växlar, däremot verkar det vinande även uppstå vid motorbromsning nu, märkte det vid motorbromsning på 3:an nyss. Vinandet börjar så fort jag börjar släppa upp kopplingen.

En kompis funderade på urtrampningslagret. Vad tror ni? Jag märker inget konstigt i vare sig växelspak eller koppling.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vinande ljud, växellåda?

Inlägg av cheetah1 »

Varierar vinandet med gaspådraget? I min Skoda (som är det enda jag har att jämföra med i det här fallet, sorry) så viner det lite beroende på hur mycket man gasar, så jag relaterar det till att det helt enkelt visslar lite i gasspjället..
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Vinande ljud, växellåda?

Inlägg av SueCia »

Ja det varierar med varvtalet, jag tror det följer med hela vägen upp till 8200 varv, men det hörs inte pga. Att motorn överröstar. Det absolut lättaste sättet att provocera fram ljudet är att köra i typ 70 på fyran, frikoppla och släppa upp kopplingen en liten bit bara, då hör man det vinande ljudet solklart o sen blir det överröstat av motorn när jag släpper kopplingen helt.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Vinande ljud, växellåda?

Inlägg av Inf3cted »

Det låter som att det kan vara urtrampningslagret :)
Även om det låter så behöver det inte kännas på koppling eller växellådan. Hade en saab där lagret va totalt slut. Iofs koppling med :D men de va samma symptom. Ett tips är ju att byta koppling samtidigt som urtrampningslagret när ändå allt är nere :)
Skriv svar