Ojämn tomgång och okörbar Corolla 99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
uler41
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 21 apr 2017, 13:42:34
Bilmodell: Toyota corolla
Årsmodell: 99
PostOrt: karlstad

Ojämn tomgång och okörbar Corolla 99

Inlägg av uler41 »

Hej!
Jag har problem med min bil och skulle behöva lite hjälp.
Bilen är en Toyota Corolla 1999 med en 4E-FE motor.

Tomgången är väldigt ojämn och varierar friskt mellan 500-1000varv.
Gasar jag ytterligare så går inte varvet upp mer än till kanske 2000 och det poffar lite av motorn, den är väldigt svag.

Det känns som den inte går på alla cylindrar eller inte får tillräckligt med bensin?

Jag har testat att byta stift/luftfilter, men ingen skillnad.
Har ni några tips på felsökning?

Med vänlig hälsning
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Ojämn tomgång och okörbar Corolla 99

Inlägg av Micke2 »

Du har inte möjlighet till att läsa felkoder?
Jag är inte helt säker på om en billigare universal OBDII klarar 90tals Toyotor, men kanske.
Annars är en uppkopplig och utläsning på Toyotaverkstad värt pengarna, men du kanske inte får dit bilen..

Att byta kostsamma delar på måfå blir ruskigt dyrt.

Skulle kunna vara:
Vevaxelsensor
Kamaxelsensor
Rejäl tjuvluft, typ slangbrott.
Motortemperaturgivaren.
Bränsletrycket.

Saker jag inte tror:
Lamdasond. Då skulle den gå bra kall, och inte så hemskt illa. Styrdonen brukar gå in i nödläge, och vara körbara, men svaga.
LMM (luftmängdmätare) om motorn går bättre om du kopplar bort den, kan man titta närmare på den. Men tvivlar.
Bränslepumpen. Skulle inte gå alls, eller dåligt vid belastning.

Saker att kolla:
Kompressionen i alla cyl.
uler41
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 21 apr 2017, 13:42:34
Bilmodell: Toyota corolla
Årsmodell: 99
PostOrt: karlstad

Re: Ojämn tomgång och okörbar Corolla 99

Inlägg av uler41 »

Har grejat lite till, men nu ger jag snart upp.

Bilen går ganska bra på tomgång kall men Efter kanske 1 min börjar den leva om på tomgång och varierar en del i varv. Men den håller ett ganska konstant varierande av varv, dvs den liksom upprepar sig men stannar inte.
Tycker den verkar gå på alla cylindrar och misstänker att den får för dåligt med bränsle eller fel blandning. Trycker man ner gasen en stund så kommer den upp i varv en del.

Jag hade funderingar på lamdan men det kanske är långsökt.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att läsa felkoder, kontakten till detta påminner lite om en fyrkantig skartkontakt.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Ojämn tomgång och okörbar Corolla 99

Inlägg av Micke2 »

Du har inget typ fördelarlock och rotor?
Se över isf.

Jag tror på tempgivaren, vevaxel eller kamaxelgivare.
Alt att kamremen hoppat en eller flera kugg.
Lamdasonden är inte omöjligt, men den ger ingen input förrän den går i Closed Loop.
Tar nån minut eller så. Eftersom den går bättre kall, så....

En avgasläcka före, kan däremot lura lamdan att den går snålt och feta på, men bara inom en viss gräns, och även bara i Closed Loop.
Överskrids gränsvärdet för lamdan sätts felkod och styrdonet struntar i lamdan och kör på fasta parametrar. Sk Limp mode.

Googla OBDII eller OBD2 på bildsök så ser du hur uttaget ska ut.
Men det kanske inte finns rätt programvara i ECU'n för en universalscanner trots rätt uttag.
Det lagkravet kom först 2001, men funkar ofta ändå på sena 90 talare.

Koppla ur LMM medan den går och se vad som händer.
Skriv svar