läckage ventilkåpspackning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

läckage ventilkåpspackning

Inlägg av Gustavavensis »

Hej.
För 4 år sedan byttes ventilkåpspackningen hos Toyota verkstad. Nu svettas den olja igen. Då det inte är en ny bil vill jag inte lägga ner allt för mkt pengar. Min fråga är om man kan "bromsa" oljesvettningen genom att stryka på silikon som tål höga temperaturer runt sargen??

Eller tjockare olja? Typ 5w-50 då den samtidigt drar olja som alla 1.8 vvt-i.motorer ??

Avensis 1.8 -04
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: läckage ventilkåpspackning

Inlägg av Micke2 »

Vad menar du med svettas olja?
Bara lite oljefukt som samlar lite smuts kan du ju skita fullständigt i. Den är ju 13 år gammal.
Extremt vanligt när det saknas packning, och bara är flänstätning.
Det är inte en ventilkåpa du bara kan lyfta och kolla läget.
Det är en kamaxelkåpa som måste monteras och demonteras korrekt

Blir det oljesöl som rinner ner på varma delar så det stinker bränd olja är en annan sak.
Oljedropp på marken är ännu värre
Då behöver det fixas.
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: läckage ventilkåpspackning

Inlägg av Gustavavensis »

Svettas menar jag att det fuktar, mest runt skruven inåt höger från motorrummet sett. Kommer ngn droppe eller tre och lägger sig runt "ringen" bredvid skruven. Några droppar på ca 100-150 mil. Bakom motorn mot torpedväggen är det oljligt, men är gammal innan bytet för 4 år sedan. Lite nytt också. (Bytt olja för 200 mil sedan)


Kan tjockare olja hjälpa något? Kan tjockare olja även sänka oljeförbrukningen ngt??
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: läckage ventilkåpspackning

Inlägg av Micke2 »

Frångå inte rekommenderade olje viskositeten.
Tjockare olja funkar vid varmt väder, men inte i kallt.
Det kan gå helt åt HE.

Men tunnare än 5w40 borde inte behövas.
Kom ihåg att byta olja tätare än vad som annars rekommenderas om du byter oljeklassning.
ACEA klass alltså. Inte viskositet.
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: läckage ventilkåpspackning

Inlägg av Gustavavensis »

Kör nu 10w-40.
Men 5w-50 är ju lägre viskositet kall. När den är varm borde.väl inte sista siffran göra ngt trots vinter? Eller?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: läckage ventilkåpspackning

Inlägg av Micke2 »

Jag skrev att du inte behöver tunnare än 5w 40. Om du ev använde 0w30 eller dyl nu.

5w 50 är en mer tunnflytande olja än 10w 40 vid kyla, ja, men klarar högre temperaturer utan att bli som vatten.
Första siffran är kyla. (Winter). Sista siffran är varm, och den du isf skall focusera på. = rätt!

Om du kör 10w 40 nu,ska du inte ha tjockare W siffra.
10w 50 kanske vore ok, men ingen jätteskillnad mot 10w 40 vid normalvarm motor. Rally kanske....

Du får klassningsproblem med annat också.
Kolla vilken ACEA oljan skall ha. (Instruktionsboken)

Nedan är endast W viscositeten inblandad i diskutionen:
15w funkar nog på sommaren, men inte på vintern. Olämplig. För 70 -80 tals bilar tex.
En rak SAE30 el 40 är för Briggs & Stratton (gräsklippare) och gamla 50tals Amerikanare.
20w utmanar ödet ordentligt, även en ljummen sommardag. Endast för urgamla traktorer. Går knappt att hälla ur flaskan vid minusgrader.
Skriv svar