Yaris Verso 00 startar EJ

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Phonta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 11:25:38
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
PostOrt: Rejmyre

Yaris Verso 00 startar EJ

Inlägg av Phonta »

Hej ,
Är ny här , verkar som om det finns en hel del kunskap om Toyota .
Jag har en Verso 00 som efter vintern vila nu helt enkelt vägrar starta , kan tända ordetligt men snurrar inte igång , blir sur(våta stift) , har bytt stift samt nytt batteri , inga fel på strtmototorn . verkar bli så pass sur att den börjar gå tungt efter ett eller två startförsök , då är stiften rejält blöta .. har gjort ret Luftmaasegivaren ,, tänkte först att det kunde vara tändmodulerna , men knappast alla fyra på samma gång ... Ger gnista på alla , men jag tycker lite svag ,, Frågan mig nu om jag inte borde köpa mig eb ny vevaxellägesgivare ,, Den ger väl signal till styrboxen när tändning skall ske , rätt ?

är gnaska kunnig själv efter ett tiotal år som yrkesmek , men tyvärr så var det fram till 1985 så dessa givarproblem har jag aldrig haft ...
vad tror ni som kan dessa bilar ,, Annars en illig och rymlig bil som passar mina behov ...

MVH Nils
Phonta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 11:25:38
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
PostOrt: Rejmyre

Re: Yaris Verso 00 startar EJ

Inlägg av Phonta »

Har (tror jag lokaliserat denna bakom svänghjulet , blir däremot lite fundersam då den inte ser likadan ut som om jag söker på internetfirmor för bildelar på Yaris Verso 00 ,, denna ser ut som att den är monterad med en större mutter typ 21 mm el dyl.kanske fel givare , dessutom , om man tar ur denna med olja i motorn , vad händer ?? smile Nån som kan ge vägledning , sitter det mer än en st givare bakom svänghjulet ..?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Yaris Verso 00 startar EJ

Inlägg av PierreW »

Rätt vanligt att yaris och yaris verso surar ner sig om dom stått länge eller bara startats en kort stund och sedan stängts av.
Vi brukade ta ur och blåsa stiften, sen hålla fullgas och köra på startmotorn tills den hosta igång helt enkelt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Phonta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 11:25:38
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
PostOrt: Rejmyre

Re: Yaris Verso 00 startar EJ

Inlägg av Phonta »

Var inne på detta , och gjorde så ett par ggr , den tänder men startar inte , frågan är om vevaxelindikeringen inte funkar så kommer gnistan på fel tidpunkt, eller kommer det ingen gnista alls ??

vad tror du om att kolvringarna skulle fastnat , såg en notis om detta ,, låter märkligt då jag har komp ...
Får testa detta med att köra den torr igen ,, djäkla skit nu när det är kallt och har inget garage ...

Fö om jag kör den med gasen i botten så verkar den sura likförbannat ,,, ... Tycker det vore märkligt om en givare lägger av under stillaståendet . har stått sen oktober from till i onsdags förra veckan
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Yaris Verso 00 startar EJ

Inlägg av fredrik mkIII »

Veva tills den startar. Eventuellt hjälp till med startgas. Har varit med om det flera gånger att det blir så. Motorn kan verka död. Ibland komplös.
Det är mitt första tipps.

Med vänlig hälsning, Fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Phonta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 11:25:38
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
PostOrt: Rejmyre

Re: Yaris Verso 00 startar EJ

Inlägg av Phonta »

OK ,jag kör på detta så får jag se , varför detta sker förstår jag inte , tappar den kompen som jag läste på ett annat ställe ? Batteriet håller ju inte heller så länge så fårväl hitta nån med bra kablar .. :thumbup:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Yaris Verso 00 startar EJ

Inlägg av cheetah1 »

Blir dessa motorer av någon anledning sura blir dom så sura att bensinen tvättar bort den tätande oljefilmen på cylinderväggarna, och vips har man inte längre nåt komp. Min lokale mek föreslog att man ta ur stiften och ha i nån tesked eller matsked eller så med motorolja i varje cylinder för att hjälpa kompet på traven (efter att man har blåst den torr, då), och sen som tidigare sa, gasen i botten och nöta på startmotorn (max 30 sekunder i taget så du inte eldar upp den, och vänta några minuter emellan) tills den startar. Ta sedan direkt en rejäl vända och kör den ordentligt varm innan du ställer den igen, annars har du omgående samma problem nästa gång igen.
Phonta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 11:25:38
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
PostOrt: Rejmyre

Re: Yaris Verso 00 startar EJ

Inlägg av Phonta »

Hmmm låter vettigt , tog igår och sprutade ner en del 556 i stifthålen , låter den sen nu över natten stå utan stift ,,tar nog även då lite motorolja några timmar innan , tror på detta , låter för mig riktigt men ändå känns det som om Toyota borde ha bättre konstruktioner , gäller detta bara på de gamla gjutjärnsmaskinerna tro ??? Men kompar gör den ju då den går tungt när den surar mer ocj mer ,, Borde ju tända tycker man , blir inte riktigt klok på detta , har aldrig stött på något dyligt under alla årman skruvar både i yrket samt som hobbymek , och jag har ju jobbat med en hel del olika märken ,, ;)
Phonta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 11:25:38
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
PostOrt: Rejmyre

Re: Yaris Verso 00 startar EJ

Inlägg av Phonta »

Idag slog jag i en halv deciliter motorolja i varje cylinder ,torkade rent stiften samt lät allt stå ett par timmar , kopplade till så att jag hade tvår friska batterier i serie ,, fullgas innan jag slog på tändning samt vred om nyckeln , hoppade igång ganska snabbt , lät djäkligt illa samt knackade , vet inte om det är hydrauliska lyftare , men knappast är det väl det på denna (har inte kollat) , rök som fn ett par tre kilometer ,sen allt normalt , kört den varm ordentligt ,och nu startar den ok,,, En fråga nu ,, denna motor från 00 ,är detta en maskin att lita på , den har gått 20,000 mil , låter helt ok ,, bilen är faktiskt riktigt trevlig ,,, Nåt att behålla ,, dessutom automat ,som inte är så vanligt ,, går ju förbaskat billigt , Just de med Automat står djäkligt högt har jag noterat ,, varför vet jag inte ,, runt 20,000 för en fin 00a

Tack för alla fina tips , inget man gissar sig till direkt detta med att den tvättar bort kompen ,,, oj oj långsökt må jag säga

MVH Nils
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Yaris Verso 00 startar EJ

Inlägg av cheetah1 »

Jag hoppas innerligt att du inte kopplade batterierna i serie, men då hade å andra sidan inte haft en fungerande bil nu, utan snarare en utbränd,hehe.. :lol:

Jag hade faktiskt inte hört talas om att de här lite äldre motorerna gör så, utan de som det vad jag har förstått att det är vanligast på är AZ, vilket det sitter i mammas bil, vilket också är anledningen till att jag känner till problemet. Lite småirriterande på morgonen när man ska iväg till sin fars begravning, kan man väl kanske säga....
Skriv svar