Hastighetsmätargivare drev sönder/passar ej TRD diff MR2-93

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Hastighetsmätargivare drev sönder/passar ej TRD diff MR2-93

Inlägg av kribbe »

Håller på att byta diff i mr2:an till en trd lamelldiff. Problem ett är att den blåa ringen som sitter runt diffen som driver givaren till hastighetsmäteren "råkade" gå sönder. Plus att den inte passar på TRD diffen då den sätts fast på olika viss verkar det som.
Den ligger i ett spår på den gamle och utan spår på TRD diffen

Bil: MR2-93 (gen2 motor med LMM)

Så fråga 1: Vet någon vilken som passar på TRD diffen, verkar finnas en vit ring med på vissa årsmodeller som verkar ha annan fastsättning
Fråga 2: Det verkar över huvud taget vara svårt att få tag i dessa, så vet någon vart de finns att köpa.
Fråg 3: Finns där nåt bra alternativ till godkänd hastigetsmätare som kan köpas/byggas till MR2 ( GPS verkar inte vara godkänt på SBP)

Är för övrigt väldigt vagt med info om just denna del på nätet
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hastighetsmätargivare drev sönder/passar ej TRD diff MR2-93

Inlägg av Glenn »

Du kan ju knycka en ABS-signal och dela ner dne lagom mycket så den passar din hastighetsmätare. Jag TROR jag sett färdiga lösningar för det till och med.

En ghettolösning är ju klassikern med magnet på kardanen, lite svårt på en MR2, men man borde ju kunna placera den på en inre drivaxel eller liknande istället.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Hastighetsmätargivare drev sönder/passar ej TRD diff MR2-93

Inlägg av kribbe »

Glenn skrev: sön 16 apr 2017, 23:56:55 Du kan ju knycka en ABS-signal och dela ner dne lagom mycket så den passar din hastighetsmätare. Jag TROR jag sett färdiga lösningar för det till och med.

En ghettolösning är ju klassikern med magnet på kardanen, lite svårt på en MR2, men man borde ju kunna placera den på en inre drivaxel eller liknande istället.
Kollade upp det med abs signal och det verkar vara en perfekt lösning. Hittade en som gjort det på en mr2 och skrivit ett foruminlägg om det. Och grejorna till detta finns fortfarande att få tag i.

Ska bara se om jag har nån abs sensor på min bil. Jag är rätt säker på att just min inte fick tillvalet med abs......men där sitter sensorer vid bakhjulen (ungefär där abs senorer brukar vara bakom bromsskivan)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Hastighetsmätargivare drev sönder/passar ej TRD diff MR2-93

Inlägg av kribbe »

Sitter på 2 val nu.
Jag har nån form av sensor vid bakhjulen men jag är rätt säker på att där inte är ABS (enligt han jag köpte den av) och att där är inga sensorer fram (och jag har aldrig känt nån abs som gått i när man bromsat på halt väglag)

Jag har däremot farthållare om det nu är det sensorerna är kopplade till.

Så val 1 Köpa en pulsomvandlare nämnt i tidigare inlägg och hoppas på att det fungerar. Kostar ca 1000kr OM jag bara behöver köpa omvandlaren

Val 2
Skroten i trakten har en växellåda från en gti (tror jag det var) För 2000kr Där förhoppningsviss ringen jag behöver finns i.

Så känns det värt att köpa hela växellådan och passar några andra delar till turbolådan från gtilådan som reservdelar? (skadar ju inte med lite reservgrejor eller om nån annan hör behöver nåt

Blir ju såklart rätt delar i bilen på val 2 och allt funkar som det ska, men på val 1 så behöver jag aldrig tänka på att den plastringen i växellådan ska gå sönder då den aldrig blir ditmonterad (förutsatt att det över huvudtaget fungerar)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Hastighetsmätargivare drev sönder/passar ej TRD diff MR2-93

Inlägg av kribbe »

Kom fram till att det är den blåa ändå. Fattas en låsring bara. Fast den jag har är sönder så behöver en ny ändå
Skriv svar