Avensis 05, Startmotorn slår ej till.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Avensis 05, Startmotorn slår ej till.

Inlägg av mindflow »

Har en Avensis 05, åkte i den igår som senast, idag när jag skulle starta den var den totalt död, startmotorn slår inte till, alla fläktar och sådant startar som dom ska, har satt batteriet på laddning, men misstänker att det inte är felet. Vart börjar jag felsöka? Känns trist att köpa en ny startmotor om det inte är den som gått sönder, så förslag på vad jag kan börja kolla upp mottages tacksamt.
mickebgk
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 28 feb 2014, 14:04:14
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2011
PostOrt: Huddinge
Land (Country): Sverige
Ort: Huddinge

Re: Avensis 05, Startmotorn slår ej till.

Inlägg av mickebgk »

Ett första tips kan vara att försöka knacka lite på startmotorn ibland kan det räcka för att väcka liv i den.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 05, Startmotorn slår ej till.

Inlägg av cheetah1 »

Klickar det nåt från startmotorn när du vrider till startläget? Om du har taklampan tänd, kan du se om den minskar i styrka på startläget?
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 05, Startmotorn slår ej till.

Inlägg av mindflow »

Det klickar inte från startmotorn, den är helt död, har även testat knacka på den, men inte ett liv då jag vrider på nyckeln, fläkt och allt annat starta som det ska, och eftersom startmotorn inte slår till så drar den ingen ström så lampan i taken mattas av. Aldrig råkat ut för detta, på min förra avensis gick startmotorn sönder, men då lät det som om batteriet var tomt trotts att det var fulladdat.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 05, Startmotorn slår ej till.

Inlägg av tobo »

Tankar: startrelä (om sådant finns), tändningslås.
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 05, Startmotorn slår ej till.

Inlägg av mindflow »

Efter lite felsökande så kom jag fram till att det är solenoiden som strular, knackade på den redan från början utan resultat, gjorde sedan en lite "hårdare" knackning på den och bilen smäller igång som vanligt, ny startmotor på väg. Tänkte dela med mig av svaret så fler med samma problem slipper leta lika mycket som mig.
Skriv svar