Tungtrampad kopplingspedal.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Tungtrampad kopplingspedal.

Inlägg av starlet87 »

Jag har fått ärva en Corolla 1.6 98a. Märkte ganska omgående att kopplingspedalen är väldigt tung att trampa ned. Har testat kopplingen i övrigt och den varken slirar eller hugger när den belastas så den verkar iallfall frisk. Vad kan det vara som gör att pedalen är så trög? Aldrig varit med om något liknande. Är det vajer på dom här modellerna eller är det cylindrar? Tack på förhand!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tungtrampad kopplingspedal.

Inlägg av cheetah1 »

Cylinder mest troligt.

Vad jämför du med? Toyota är generellt betydligt mer tungtrampade än tillexempel Volvo, särskilt nyare dito.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Tungtrampad kopplingspedal.

Inlägg av starlet87 »

Hade en förhoppning om vajer men det är nog cylinder som du säger. Den är väldigt tungtrampad. Jag blev tröttt i benet av att köra den hem några mil. Den blir tyngre efter ungefär halva "slaglängden". Det är som att något håller emot fast det inte är så vad jag kan se.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Tungtrampad kopplingspedal.

Inlägg av Micke2 »

Alla Toyotor jag haft, från Tercel 4wd 84a till Rav4 2002 har haft tungtrampad koppling med kort slaglängd.

Men efter ett broms och kopplingsvätskebyte som service i sommras blev den lättare.
Men ändå tung jämfört med vår Volvo V70 2005 som går lätt och har lång slaglängd.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tungtrampad kopplingspedal.

Inlägg av cheetah1 »

Å andra sidan är jag av åsikten att Volvo har så lättrampad koppling att om man har vinterskor på sig går det i princip inte att bedöma om man har satt foten på kopplingen eller bredvid...

Trött i benet ska man väl rimligen kanske inte kunna bli. Upplever du att kraften som skjuter upp pedalen igen är lika stor som kraften som krävs för att trycka ner den, eller är den mindre, med andra ord är det fjädrarna som gör den tungtrampad, eller är det nåt som kärvar?
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Tungtrampad kopplingspedal.

Inlägg av starlet87 »

Upp är det inte några problem. Det är just efter halva slaglängden som det verkligen blir tungt. Men det märks inte när man växlar att det är något fel. Bara väldigt jobbigt. Den låter inte illa eller "knorrar". Har ägt andra bilar av modell äldre b.la en starlet 87 och den var inte i närheten av såhär tung. Det är som att något håller emot när jag ska växla ur. Det är inte lika jobbigt att hålla emot när man ska upp med pedalen utan det är just vid urkopplingen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tungtrampad kopplingspedal.

Inlägg av cheetah1 »

Då låter det ju onekligen som att det är nåt runtikring pedalen som kärvar, eller möjligen om det kan vara nån förträngning i ledningen nånstans. Du får montera in den där extra leden i ryggraden som krävs för att titta upp under panelen, och helt enkelt se om du kan se vad som tar emot och om det är nåt som går att smörja.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Tungtrampad kopplingspedal.

Inlägg av starlet87 »

Haha den där extra leden har jag redan i armbågarna efter att kört franskt. Får nog ta en titt. Ett känns mekaniskt tungt så jag tror nog felet kan ligga i pedalspelet.
starlet87
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 01 aug 2015, 19:01:03
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: kolsva

Re: Tungtrampad kopplingspedal.

Inlägg av starlet87 »

Efter en undersökning av pedalspelet så har jag kommit fram till att felet förmodligen är hydrauliskt.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tungtrampad kopplingspedal.

Inlägg av cheetah1 »

Aight. Då hade jag börjat med en visuell kontroll, kika så det finns tillräckligt med vätska, att den är fräsch och nyligen bytt. Kolla av att alla ledningar ser bra ut utvändigt, och inte är klämda nånstans, inklusive gummislangen sista biten ner på motorn.

Verkar allt okej hade jag nog börjat med att byta slang (som med tiden kan börja bete sig lite konstigt invändigt), och samtidigt byta vätska (eftersom den ändå rinner ut, så det är lika bra att ha det gjort).

Edit: Det skulle förstås potentiellt kunna vara en tätning i endera cylindern som har blivit trött och svällt upp. En annan teori är att det skulle kunna vara leden till kopplingsgaffeln som på nåt sätt har skurit. Annars har jag mer eller mindre slut på teorier, annat än möjligen smuts i rören nånstans då. Det är i grunden ett väldigt enkelt system, enkelverkande med de stora kopplingsfjädrarna på tryckplattan agerandes fjäderretur.
Skriv svar