Generator-rem Avensis T25

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Stibe
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 18 mar 2017, 16:44:09
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige

Generator-rem Avensis T25

Inlägg av Stibe »

Nu har jag lyckats med konststycket att få bort remmen till generatorn mm. och bytt generator på min Avensis. Problemet är att jag inte lyckas få tillbaka remmen nu.
Finns det någon som har något tips?
Jag håller på att få panik här :(
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Generator-rem Avensis T25

Inlägg av cheetah1 »

Nu skriver du iofs inte vilken motor du har, men jag gissar på att det är bensinaren. På armen till spännrullen (vilken är fjäderbelastad) sitter det en sexkantsskalle, 19 mm har jag för mig. Sätt på ditt största passande verktyg och, hm, tryck neråt har jag för mig, eller om det kan ha varit uppåt, men det märker du. Har du för litet verktyg kanske du får förlänga med ett järnrör eller liknande. Enklast om man är två, för jag upplevde det som lättast att lägga på remmen på vevaxelskivan sist, och det får man ju då göra nerifrån. Tekniskt sett ska det vara möjligt att göra det själv och lägga på den på själva spännrullen, men gravitationen brukar inte vilja samarbeta om man försöker med det, utan remmen hoppar av medan man håller på och får dit verktyget, eller liknande.

Enklaste sättet för att ta bort en multirib-rem är för övrigt i mitt tycke med hjälp av en plåtsax. Bara att klippa remmen rakt av.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Generator-rem Avensis T25

Inlägg av Bempa »

Jag tar dom underifrån, på med nyckeln på sexkantsfattningen på spännaren sen krokar jag i en till nyckel på den, då orkar man hålla ner den med en hand medans man fipplar på remmen på vevaxeln.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar