Lossa strålkastare/lyktglas, Corolla -99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Toyotaministern
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 21 apr 2015, 15:08:38
Bilmodell: GT86, Corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Lossa strålkastare/lyktglas, Corolla -99

Inlägg av Toyotaministern »

Tjena!

Bytte för ett tag sedan halv/helljuslampa på min Corolla från 99. På fen gamla lampan hade glaset på något sätt exploderat/skadats och låg i bitar i reflektorn. Monterade bara ny lampa och fortsatte köra som vanligt.
De kvarliggande glasbitarna i reflektorn har nu dock orsakat problem. En större glasbit har kilats fast under botten av reflektorn/mot lyktglaset och gör att ljuset inte kan justeras nedåt mera, utan pekar uppåt och bländar. Förmodligen har mer små glasbitar letat sig in under reflektorn då inget syns i reflektorn och en lampa ändå består av en hel del glas.

Behöver således ha loss strålkastaren eller åtminstone lyktglaset för att få bort glasbitarna från lyktan. Har försökt att ta bort lyktglaset genom att lossa de tre metallclipsen i överkant som ser ut att hålla det på plats, men det verkar inte lossna enkelt ändå.

Någon som vet hur jag ska gå till väga för att få bort lyktglaset på plats? Eller måste hela strålkastaren plockas ur och i så fall hur?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Lossa strålkastare/lyktglas, Corolla -99

Inlägg av PierreW »

Strålkastaren sitter med 2st M6 skruvar ovanifrån, och en stjärnskruv som håller blinkersen om jag inte minns fel, enkelt att ta loss. dock tror jag glaset är limmat. Så antingen får du lägga den i ugnen på 110grader en stund så limmet blir mjukt, eller värma med en varmluftspistol.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Toyotaministern
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 21 apr 2015, 15:08:38
Bilmodell: GT86, Corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Lossa strålkastare/lyktglas, Corolla -99

Inlägg av Toyotaministern »

PierreW skrev:Strålkastaren sitter med 2st M6 skruvar ovanifrån, och en stjärnskruv som håller blinkersen om jag inte minns fel, enkelt att ta loss. dock tror jag glaset är limmat. Så antingen får du lägga den i ugnen på 110grader en stund så limmet blir mjukt, eller värma med en varmluftspistol.
Tackar för svaret!
Fixade det idag, löste det genom att helt enkelt skruva loss hela strålkastarn och skaka ut allt glas. Trodde splittret skulle sitta hårdare fastkilat men efter ett par lätta dunkningar med handflatan så lossnade den stora glasbiten.
Skriv svar