Är Mobil 1 New Life lämplig motorolja för Yaris Verso -03?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Bocken Bruse
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 08 feb 2017, 01:32:19
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2002
PostOrt: Borgholm, Öland
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Är Mobil 1 New Life lämplig motorolja för Yaris Verso -03?

Inlägg av Bocken Bruse »

Har nu äntligen fått tag i en Yaris Verso av årsmodell 2003 med endast 7.700 mil på vägmätaren.

En motoroljafråga - funkar MOBIL 1 New Life 0W-40 till en 1,3 Yaris Verso 2003? Oljan borde rimligen överträffa den rekommenderade Toyotaoljan med ljusår men det kan ju vara lika bra att fråga ändå. Har nämligen några oöppnade 5 liters dunkar ståendes och det kan ju vara lika bra att använde dom i första hand.

Btw, här är en bild på den 2003 Yaris Verso jag köpte i förra veckan (dealer pics).

BILD: https://s6.postimg.org/e3qlekjgf/2003yarisverso.jpg

[image]https://s6.postimg.org/e3qlekjgf/2003yarisverso.jpg[/image]
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Är Mobil 1 New Life lämplig motorolja för Yaris Verso -0

Inlägg av Micke2 »

Motoroljan ska ha rätt oljeklassning och viscositet för just din motor.
Informationen står i handboken.

Ska motorn ha Tex klass: ACEA A5 B5 Viscositet 0W30, är det precis vad du ska ha vid vanligt användande i trafik.

Vad det står för firmanamn på oljedunks-etiketten kan du strunta i!

Hur definerar du en "bättre" olja?
En högre klassning, är inte nödvändigtvis bättre. Bara annorlunda.
Viscisiteten finns ingen anledning att göra avsteg ifrån.

Har oljan rekomenderad klass och viscositet = check!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Är Mobil 1 New Life lämplig motorolja för Yaris Verso -0

Inlägg av Glenn »

Numera är det ju dock ofta så att tillverkarna tycker man ska köra longlifeolja och byta dne sällan, och alltså skriver i specifikationen att det ska vara sådan olja, men någon som bryr sej om sin bil byter ju olja oftare, och då behöver man ju inte uppfylla longlifedelen.

Vet inte hur det är i just detta fallet dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bocken Bruse
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 08 feb 2017, 01:32:19
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2002
PostOrt: Borgholm, Öland
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Re: Är Mobil 1 New Life lämplig motorolja för Yaris Verso -0

Inlägg av Bocken Bruse »

Micke2 skrev:Motoroljan ska ha rätt oljeklassning och viscositet för just din motor.
Informationen står i handboken.

Ska motorn ha Tex klass: ACEA A5 B5 Viscositet 0W30, är det precis vad du ska ha vid vanligt användande i trafik.

Vad det står för firmanamn på oljedunks-etiketten kan du strunta i!

Hur definerar du en "bättre" olja?
En högre klassning, är inte nödvändigtvis bättre. Bara annorlunda.
Viscisiteten finns ingen anledning att göra avsteg ifrån.

Har oljan rekomenderad klass och viscositet = check!
Om vi delar upp frågan i två olika delfrågor - viskositet resp klassningen.

Instruktionsboken säger vad beträffar viskositeten SAE 10W-30. Mobil 1 New Life har viskositeten SAE 0W-40. Där borde ju definitivt inga problem uppstå eftersom jag varken startar bilen i extrem kyla vintertid eller extrem värme sommartid. Så en 0W-40 olja täcker ju upp vad en 10W-30 olja gör med råge.

Sedan har vi detta med klassningen. Bilar med högtrycksturbo typ SAAB, Porsche, Ferrari m fl kräver ju en "bättre" olja som pallar mer än vad en liten 1,3 liters motor utan turbo gör. Så sett ur den synvinkeln borde Mobiloljan vara avsevärt mycket bättre än en vanlig standard 10W-30 helsyntet är.

En högkvalitativ olja typ Mobil 1 New Life "tvättar" ju dessutom motorn betydligt renare än vad en vanlig standard 10W-30 helsyntet gör. Vilket naturligtvis enbart är av godo.

Jag kan ju dra en story ut verkligheten. :) I slutet av 90-talet hade jag en SAAB 900 Turbo som jag hade köpt begagnad som hade gått ca 10K mil vid inköpstillfället. Jag körde den själv nästan 20K mil och använde enbart Mobil 1 helsyntet och bytte olja var 1.500 mil. Vid ett tillfälle strax innan jag sålde den så uppstod något märkligt fel på bilen så verkstan lyfte av toppen för att se så att inte felet låg där. Och vad upptäckte de? Jo, motorn dvs kolvtopparna, topplock mm vara lika rena som den dagen bilen lämnat fabriken åtskilliga år tidigare. Mao den superba helsyntetiska oljan hade verkligen gjort sitt jobb effektivt.

Just av den anledningen tycker jag inte det är något negativt med att använda en "bättre" olja än vad biltillverkaren anger.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Är Mobil 1 New Life lämplig motorolja för Yaris Verso -0

Inlägg av Micke2 »

Ditt resonemang haltar på ett par punkter....

1. Viscositeten.
Att använda 0w 40 i en motor avsedd för 10w 30 är snarae en fördel på vintern än på sommaren.
Men vid normala sverigetemperaturer finns ingen vits.

2. Klassningen är inte nödvändigtvis bättre för motorn för att den är högre.
Vet du tex hur många gräsklipparmotorer (oftast avsedda för en rak mineral SAE30 olja), som skär i vevlagren, för att man "använt oljan som blev över från bilen". Troligen med tanken att "detta är ju bara en onödigt bra olja".
Kanske hög ACEA klass, men helt fel för motorkonstruktionen.

3. Oljan renar inte ett dyft i förbränningsrummet oavsett klass.
Men på välservade motorer ser man tydligt skillnaden ibland kamaxlarna, under ventilkåpan och i oljetråget där koks ofta samlas på bristfälligt servade.

Det innebär inte nödvändigtvis att den oljan du talar om är helt fel.
Men ska man frångå rekomenderad klass av tillverkaren, skall man ha god kunskap.
Ofta rekomenderas en hög klass för att klara lång serviceintervall, och om man håller sig till kortare intervall fungerar en lägre klass.
Men riktigt så förenklat är det inte.
SAPS värdet tex, är viktigt på många Toyota för katalysatorns skull. C3 tex.
Bildelsåterförsäljare har ofta rekomendationer med flera alternativ som fungerar. Dyrt som rimligt pris.
Oftast då med serviceintervallskillnaden.
Användarens profilbild
Bocken Bruse
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 08 feb 2017, 01:32:19
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2002
PostOrt: Borgholm, Öland
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Re: Är Mobil 1 New Life lämplig motorolja för Yaris Verso -0

Inlägg av Bocken Bruse »

Micke2 skrev: tis 04 apr 2017, 19:43:38 Ditt resonemang haltar på ett par punkter....

1. Viscositeten.
Att använda 0w 40 i en motor avsedd för 10w 30 är snarae en fördel på vintern än på sommaren.
Men vid normala sverigetemperaturer finns ingen vits.

2. Klassningen är inte nödvändigtvis bättre för motorn för att den är högre.
Vet du tex hur många gräsklipparmotorer (oftast avsedda för en rak mineral SAE30 olja), som skär i vevlagren, för att man "använt oljan som blev över från bilen". Troligen med tanken att "detta är ju bara en onödigt bra olja".
Kanske hög ACEA klass, men helt fel för motorkonstruktionen.

3. Oljan renar inte ett dyft i förbränningsrummet oavsett klass.
Men på välservade motorer ser man tydligt skillnaden ibland kamaxlarna, under ventilkåpan och i oljetråget där koks ofta samlas på bristfälligt servade.

Det innebär inte nödvändigtvis att den oljan du talar om är helt fel.
Men ska man frångå rekomenderad klass av tillverkaren, skall man ha god kunskap.
Ofta rekomenderas en hög klass för att klara lång serviceintervall, och om man håller sig till kortare intervall fungerar en lägre klass.
Men riktigt så förenklat är det inte.
SAPS värdet tex, är viktigt på många Toyota för katalysatorns skull. C3 tex.
Bildelsåterförsäljare har ofta rekomendationer med flera alternativ som fungerar. Dyrt som rimligt pris.
Oftast då med serviceintervallskillnaden.
Tack för ditt utförliga svar.

Ska ärligt erkänna att jag är både ganska okunnig både på motoroljor och på bilar rent allmänt och kan definitivt inte meka med dom, tyvärr. :(

Däremot har jag haft några dussin bilar eftersom jag haft körkort sedan 1970. :)

Vad beträffar viskositeten. Visst, en fördel på vintern. Kanske inte så stor fördel på sommaren. Å andra sidan har vi varken extrema temperaturer varken vinter eller sommar i södra Sverige. Sällan jag är ute och åker och startar motorn kall när tempen pekar på kallare än 10 minusgrader. Eller 30 plusgrader heller för den delen.

Det där med klassningen är däremot en betydligt knepigare fråga. Toyota tillverkar väl ingen olja själva och jag vet inte ens om jag åker till en auktoriserad Toyota återförsäljare om de har några oljedunkar som det står "Toyota" på. Men oavsett, hade det varit en nyare bil med högtrycksturbo osv så hade jag inte tvekat att satsa på en av Toyota rekommenderad olja. Men nu gäller från en pytteliten 1,6 literns motor utan turbo från 2003. Som dessutom bara har gått knappa 8.000 mil.

När det gäller huruvida motoroljan rensar förbränningsutrymmet är det mer än vad jag känner till. Det var bara vad verkstaden sa till mig för ett antal år sedan när det gällde en SAAB 9-5.

Sedan är naturligtvis en följdfråga - har oljan brutits ner som stått i förpackningar i 6 år? Men som sagt... en pytteliten 1,6 literns motor utan turbo från 2003 som bara gått knappa 8.000 mil kan väl knappast ställa alltför höga krav.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Är Mobil 1 New Life lämplig motorolja för Yaris Verso -03?

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Nej, att åka till Toyota och köpa olja är onödigt.

Men även ej turbomotorer behöver olja av rätt viscositet och klass.
Du har kamkedjor, oljepumpar med visst flöde/tryck vid viss viscositet vid viss temperatur.

Ang Klassningen är mest för serviceintervallen, men också för kolväten i avgaserna ang katalysatorn,

Gamla Volvo från 70/60talet kan du slå i "vad som helst".
Dom har större spel i lagren vid spriller ny motor, än en modern som är totalslut, och ingen katalysator
Hade själv en Volvo 142 -70 med lysande oljelampa på tomgång och i skarpa kurvor på "tiden det begav sig".....
Tuffade på ändå.
Våran V70 idag, skulle klappa ihop ganska omgående under de premisserna.

Men självklart är det stor skillnad på:
En normal bil som körs snällt och långturer,
En dito som körs mest i stan,
En högprestandabil som körs extremt hårt.
Tre olika oljekrav.

Jag rekomenderar att du åker till en tex Mekonomen och väljer deras "budgetolja" enl deras rekomendationer
Sannolikt 5W40 viscositet. ACEA A3/B4 eller liknande. Du kan ju se deras rekomendation i webshoppen också.

Den oljan är inte longlife, duger bra upp till 1500mil, om den körs någorlunda varm de allra flesta gånger den körs. (inte bara kylvätskan, utan också oljan = 2mil/ 30min, eller så)
Körs övervägande stadskörning om endast nån km så byt oftare.


Jag tror inte heller att din bilklappar ihop av att använda din Mobil 1 0w 40 en olje intervallperiod.
Men rätt viscositet är det inte, och inte bättre för den har "högre klass".
Det är grunden i mitt resonemang.

Och nej, en olja blir inte gammal i dunken. Inte på tusentals år. Inte en öppnad men återförsluten dunk heller
Den slits, bränns och främst förorenas av användande.
Grunden är ändå äkta råolja och den är ju miljarder år gammal.
Det är därför den håller på att ta slut...

Bromsvätska däremot, drar åt sig vatten från luften, och åldras därmed även oanvänd i öppnad men återförsluten flaska, men det är ju heller ingen olja.
En olja förstörs inte av lite luftfuktighet, och den hettas ju upp av motorn och släpper ut ev fukt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Är Mobil 1 New Life lämplig motorolja för Yaris Verso -03?

Inlägg av Glenn »

Olja är ju religion, det kan bli riktigt stora diskussioner och konflikter angående det :)

Mina 5 ören:

- Viskositeten som fabrikanten föreskriver ska alltid följas, man vill varken ha tjockare eller tunnare olja, båda ger olika "problem", visst, bilen klarar väl oftast avsteg, men tillverkaren ha trots allt räknat ut vilken olja du bör ha, och det av en anledning. Vissa motorer har ett ganska brett område av vad för viskositet som är lämplig, vissa har ett smalt

- Syntet /semi /mineral, Man bör alltid köra syntetolja idag, den är bättre och kostar knappt extra nuförtiden (annat var det förr)

- Klassningen, det är alltid bättre med högre klassning, sen kanske det inte spelar spå stor roll i lågpresterande motorer som får täta oljebyten, men det sker utveckling på oljeområdet - det är därför det kommer nya klassningar hela tiden.

- Specialegenskaper, som ovan nämda C3, bör följas, precis som viskositeten så är det något tillverkaren har tagit fram av en anledning. (Longlifeklassning kan man dock fuska med om man byter olja oftare..)

- "superegenskaper", alltså att nån olja påstås ha speciella ehgenskaper utan att man redovisar nån specifik anledning eller klassning.. nåja, alla försöker ju hävda att just DERAS olja är den bästa..


En annan sak är att moderna lågfriktionsmotorer sliter mer på oljan än förr, mycket för att man minskat trycket på oljeringarna, vilket också är anledningen att moderna bilar ofta dricker olja på ett sätt dom inte gjorde förr.. EN annan sak man gjort är ju att minska storleken på lagerytorna , vilket gör att bilen blir känsligare för dålig (tex sliten) olja

Sen är det helt klart så att turbo sliter hårt på oljan, det ställer högre krav på både oljekvalitet och intervall på byten, jag är alltid mycket mer petig med oljan på bilar med turbo än sådan utan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar