Byte av lager i växellåda - RAV4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Malteman
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 17 feb 2017, 16:05:26
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

Byte av lager i växellåda - RAV4

Inlägg av Malteman »

Det är troligtvis ett lager på ingående axel i växellådan som inte är helt friskt då det viner om den vid stillastående och det försvinner när man trampar ned kopplingen. Att det inte är urtrampningslagret är konstaterat av bilverkstad och även oljan är kollad. Finns det någon firma som renoverar lådan eller är det utbyteslåda som gäller? Och är det någon som vet vad sånt kan tänkas kosta att få åtgärdat?

Gäller alltså en RAV4 2.0 -2010
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Byte av lager i växellåda - RAV4

Inlägg av Micke2 »

Kostnad för renovering är omöjligt att säga, men sannolikt billigare än ny eller begagnad växellåda.

Men googla efter renoveringsfirmor och ring runt.

Kan du demontera och montera växellådan själv, spar du nog runt ca 15000kr, men är inget du gör på en vanlig husuppfart.
Byteskostnaden är ju lika oavsett ny, begagnad eller renoverad, men en bilfirma kanske inte vill ha en bil utan växellåda stående i några veckor eller så medan växellådan renoveras

Kopplingsbyte inkl allt samtidigt vore klokt, om den inte gått extrem-lite mil.
Ettkopplingsbyte brukar landa på runt 20,000kr och uppåt.

Jag har aldrig hört om lagerfel i en Rav4 växellåda förr.
Rav4 I (dvs 90-talarna) kunde 5:an hoppa ur på, efter runt 35,000mil, men ingen Rav4-modell efter det har haft direkta problem med manuella lådor.
Svindyra kopplingsbyten =ja, som de flesta 4x4 modeller.
Automaterna har spökat lite alltid, men inget vanilgare än andra bilmodeller. Tvärtom, snarare.....
Dubbelmasse-svänghjulen på Dieslarna har gjort ägarna runt +30,000kr fattigare för koppling inkl svänghjulsbyten.

Mrn det kan ju rasa lager, även om det är ovanligt.
Det finns tyvärr undantag för allt....
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Byte av lager i växellåda - RAV4

Inlägg av MScME »

Vanskligt, kan inte konstruktionen på just din låda, men sannolikt är ingående i konstant ingrepp med sidoaxeln, vilket innebär att det lika gärna kan vara något av sidoaxellagren som spigotlagret...
Dessutom, byte av lager oavsett vilket innebär ju låda ner och isär, lyfta axelpaket och pressa av gamla lagret samt pressa på nya lagret. Även lagerbanorna kan behöva bytas vilket inte heller görs i en handvändning.
Bäst vore att hitta en renoveringsfirma som kan ta din låda i pant och ge dig en renoverad med en peng emellan, men frågan är om såna finns i sverige. Under alla omständigheter så tror jag renovering riskerar att bli dyrare pga omfattande arbete skulle jag gissa, och riskerar även att faktiskt inte lösa problemet om det är så. Jag skulle se mig om efter en utbyteslåda, måste ju finnas många begagnade som inte gått allt för långt.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar