Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Inlägg av Bempa »

Har ett irreterande fenomen i bilen, har en Avensis T25 -06 2,2D
Den har ju dubbelzon klima som standard, och på förarsidan så är det alltid kallare luft än på passagersidan.

T.ex så måste jag ha 25-26 grader inställt på förarsida innan det börjar blåsa varmt, på passagersidan så räcker det med 22 grader.
Väljer jag att stänga av dubbelzonfunktionen så blåser det alltid kallare på förarsidan än passagersidan.

Men när det väl börjar blåsa varmt på förarsidan så blir det ju alldeles för varmt efter ett tag.

Så, min första tanke va så här,
Jag har problem med en reglermotor i värmepaket. (har dock inte mätt upp dessa reglermotorer)

MEN! Det finns ett till symptom som jag inte vet hur jag ska tolka, om jag kör i 110km/h i 20min, sen kommer fram till en rondell. (Brukar numera stänga av dubbelzon och ställa in på 24grader, Då tar det som längst tid innan jag behöver på å justera tempen.) Det som då händer när jag närmare mig den här rondellen är att jag då såklart bromsar och saktar ner, då helt plötsligt kommer det värme på förarsidan :wtf: och sen försvinner värmen igen när jag accelerar upp till 110km/h igen.

Kylarvätskenivån är ok, och jag har gjort allt i min makt för att lufta ordentligt, dock har jag ingen vakuumpåfyllare till kylarsystemet.

Så detta gör tat jag inte alls känner mig säker på någon reglermotor strular

Någon som har ideér? Eller varit med om något liknande?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Inlägg av Glenn »

Just det där att värmen kommer när man bromsar eller svänger är ju klockrent låg vätskenivå eller luft i systemet precis som du är inne på, men det andra tycker jag mest verkar tyda på en dålig lufttempsensor, på saabar är det ju tex en sensor med inbyggd fläkt, och när den lägger av blir det lite sådär.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Inlägg av Bempa »

Det irriterande är ju att jag har bra nivå på vätskan, och luftat har jag gjort. Flera gånger.. Men kan inte säga till hundra procent för det är svårt att kolla att luften är ur. Ska försöka få tag på en vakuumpåfyllare.

Har funderat på det där med lufttempsensor också, borde det inte bli så att den åtminstone reglerar lika men ändå lika fel på båda sidor när man trycker ur 2-zon? Om det är tempsensorn? Tänker jag fel där?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte, har den ingen sensor som tar "allmän" kupeluft ? iofs borde den ju mäta i varje zon. frågan är vilken den använder om du slår ihop zonerna ? Svårt att veta hur dom gjort det där.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Inlägg av Bempa »

En tömning av kylsystemet sedan återfylla med hjälp av vakuumpåfyllare resultera inte i någon skillnad.
Nästa steg blir att rent metodisk börja kontrollera dom elektriska komponenterna, någon dag när motivationen finnes :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Inlägg av Micke2 »

Är det inte så att ett trasigt luftspjäll förklarar alltihopa?

Troligen har spjället släppt eller glappar från motoraxeln.
Med 1zon jobbar kanske spjället i annat läge.

När man bromsar kraftigt, dras spjället ur läge av tyngdkraften och öppnar för värme.....

I ett sådant scenario får man inga felkoder heller...
Annars rekomenderar jag felkodsläsning, med läsare för Toyota.
Universal OBD2 läsare kommer endast åt miljörelaterade felkoder i motorstyrdonet.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Inlägg av Bempa »

Jo jag är lite inne på att kontrollera servomotorerna, måste hitta lite motivation att krypa in under brädan bara ;)

Jag har gjort en självscanning utav a/c systemet (hålla in auto och recirculation medans man slår på tändningen), men fick bara felkoder på driver side solar sensor och passenger side solar sensor, men det va mörkt ute då så det förklarar dom felkoderna. I övrigt fanns det inga felkoder.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Inlägg av Joggy »

Mitt förslag är att först inspektera solar sensorer och cabin temperature sensor innan du är beredd att bryta ryggen av dig för att inspektera servomotorer :lol:
Observera att solar sensorer inte kan testas med diodlampa. Cabin temp sensorn används av förarsidans servomotor.

Angående symptom nr.2: Du använder väl power heater?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Inlägg av Bempa »

Joggy skrev:Mitt förslag är att först inspektera solar sensorer och cabin temperature sensor innan du är beredd att bryta ryggen av dig för att inspektera servomotorer :lol:
Observera att solar sensorer inte kan testas med diodlampa. Cabin temp sensorn används av förarsidans servomotor.

Angående symptom nr.2: Du använder väl power heater?
Går det att läsa av via diagnosverktyget vad cabin temperature sensor registrar för värde live?

Symptom nr 2 att värmen går upp och ner va det ett tag sedan jag reagerade på faktiskt. Det är mest bara att den blåser kallare på förarsidan.

Är det dieselvärmaren du menar med power heater? Tror även den benäms som "Stove heater" Den böt jag faktiskt även för ett tag sen. Då den gick sönder redan förra vintern och den sög i sig glykol om man slog på den.
Men numera sitter det en fungerande i som används som regel
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis T25 problem med klimatanläggningen

Inlägg av Bempa »

Borde ta och uppdatera detta med att det lösta sig genom att demontera servomotorn till klimatanläggningen på förarsidan och sedan öppnade jag den gjorde rent, fetta in på nytt och bröt upp blecken mot kontaktbanan så har det fungerat sedan dess... kostnad 0.- :)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar