Toyota Auris -07 tomgång

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Oscaar92
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 feb 2017, 09:48:43
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 7
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Toyota Auris -07 tomgång

Inlägg av Oscaar92 »

Tjenare mitt herr- och damskap!

Nu är drt så här att min Toyota Auris 07a har nyss vart på service hos Toyota center utan några som helst problem. Efter ett tag blev den trögstartad "efter den hårda kylan -20 -25", generator och startmotor fungerar, bytte batteri idag och då ska jag säga er att det händer konstiga saker.

Efter batteribytet börjar tomgången krångla. När motorn nu är varm så pendlar tongången från 100-700 lite hur som helst, den till och med dog när jag höll ned kopplingen 3-5 sekunder extra.

Har aldrig testat tomgång med kall bil på nya batteriet.

Nu till min fråga, vad tror ni kan vara problemet? Luftmassemätaren? Smuts någonstans? Måste erkänna att motorutrymmet är väldigt skitigt och hela bilen är smutsig så man får skämmas 8-)
wiper
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 07 maj 2010, 22:01:13
Bilmodell: Toyota RAV4
Årsmodell: 2005
PostOrt: Blge
Land (Country): Sverige
Ort: Borlänge

Re: Toyota Auris -07 tomgång

Inlägg av wiper »

Hej
När jag bytte batteri på min Toyota Camry blev det lika. Tomgången pendlade upp och ner, och bilen la av när jag tryckte ner kopplingen.
Fick köra ca 4 mil innan datorn hade ställt in sig och tomgången var bra igen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Auris -07 tomgång

Inlägg av cheetah1 »

Mm, det är en möjlighet att den beter sig lite märkligt på grund av att självinlärningen har nollställt sig. Ojämn tomgång kan även bero på tillexempel att den inte svarar ordentligt när tex AC:n kickar in eller liknande.
Oscaar92
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 feb 2017, 09:48:43
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 7
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Auris -07 tomgång

Inlägg av Oscaar92 »

wiper skrev:Hej
När jag bytte batteri på min Toyota Camry blev det lika. Tomgången pendlade upp och ner, och bilen la av när jag tryckte ner kopplingen.
Fick köra ca 4 mil innan datorn hade ställt in sig och tomgången var bra igen.

Okej, då ska jag se till att köra en bit så jag inte gör något i onödan! Tack för tipset :)
Oscaar92
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 feb 2017, 09:48:43
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 7
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Auris -07 tomgång

Inlägg av Oscaar92 »

cheetah1 skrev:Mm, det är en möjlighet att den beter sig lite märkligt på grund av att självinlärningen har nollställt sig. Ojämn tomgång kan även bero på tillexempel att den inte svarar ordentligt när tex AC:n kickar in eller liknande.

Ska testa stänga av AC:n och se hur den reagerar! 8-)
Jag ska köra några mil och se ifall tomgången vill lägga sig på en normal och stabil nivå som Wiper sa, tar väl ett tag för självinlärningen att fatta att det är nytt batter, annars får man väl börja grotta runt och rengöra massa saker :lol:

Jag ska ha ett 60Ah batteri men petade i ett 65Ah, den lilla skillnaddn kan väl inte göra så mycket?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Auris -07 tomgång

Inlägg av cheetah1 »

Oscaar92 skrev: Jag ska ha ett 60Ah batteri men petade i ett 65Ah, den lilla skillnaddn kan väl inte göra så mycket?
Absolut inte. Ju större, desto bättre.
Oscaar92
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 feb 2017, 09:48:43
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 7
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Auris -07 tomgång

Inlägg av Oscaar92 »

cheetah1 skrev:
Oscaar92 skrev: Jag ska ha ett 60Ah batteri men petade i ett 65Ah, den lilla skillnaddn kan väl inte göra så mycket?
Absolut inte. Ju större, desto bättre.
Har fått tag på en felkodsläsare och ska se vad den säger när jag slutat jobbet :D

Tackar samtliga för hjälpen än så länge!
Lär säker komma mer -.-

Med vänliga hälsningar
Oscar Rönnbäck
Skriv svar