Toyota Rav4 2002 felkod HJÄLP.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Turbojesus
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 13:08:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Allingsås

Toyota Rav4 2002 felkod HJÄLP.

Inlägg av Turbojesus »

Tjena. Har en felkod på våran Rav4 -02.
Motorlampa lyser, felkod P0141. (bank 1, sensor 2)
Fattat att det är lambdan, men vilken är det? finns minst två st på denna. Snälla hjälp mig, gärna med artikelnummer! =)
1AZ-FE 2.0L

Mvh Danne.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Rav4 2002 felkod HJÄLP.

Inlägg av cheetah1 »

Det finns fyra sonder på din. Cylinder 1 och 4 har en egen katalysator, med en sond före och efter, och likadant med cylinder 2 och 3.
Bank 1 är den cylinderbank som innehåller cylinder 1 (och 4), vilket något kontraintuitivt är på den sidan som sitter längst ifrån cylinder 1, då röret från 1:an går bakom alla dom andra över till och ihop med röret från fyran.

Bank 1 sensor 2 är således den vänstra nedre sonden. Vet inte hur den är att komma åt på RAV4:an, men när jag bytte just den på mammas Avensis T25 med samma spis så satt den ovanför en längsgående balk som motorn sitter upphängd i, så jag fick stötta motorn med en domkraft och lossa den balken först för att komma åt att byta den. Därefter gick det lätt. Tänk på att varmköra motorn först och därefter kyla sonden med kylspray innan du försöker lossa den dock, annars är risken stor att den tar med sig gängan i röret, då åker du på att svetsa dit en ny svetsmutter. Dom är inte dyra, men har man inte möjlighet att svetsa är det besvärligt. Den gamla kan du klippa av sladden på och lossa ned en ringnyckel, den nya blir det förstås svårt att få igenom kontakten på ringen på, så där får du antingen försöka dra åt den med U-änden på nyckeln eller använda ett specialverktyg som finns att köpa, som är en lång hylsa med ett urtaget spår i för kabeln.
Turbojesus
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 13:08:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Allingsås

Re: Toyota Rav4 2002 felkod HJÄLP.

Inlägg av Turbojesus »

Okej tack för grundläggande info. Har du koll på ngt nummer på sonden jag behöver? Är väl olika "färger" på dem vad jag förstått.

Med vänlig hälsning, Danne.
Turbojesus
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 13:08:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Allingsås

Re: Toyota Rav4 2002 felkod HJÄLP.

Inlägg av Turbojesus »

Låter detta som rätt sond?

Rekommenderad bytesintervall [km]: 250000
Längd över allt [mm]: 757
Polantal: 4
från årsmodell: 09/2000 till årsmodell: 07/2003 till årsmodell: 08/2003
Position: Vänster Lambdasond: Diagnossond Avgassystem: efter katalysatorn

Information URL: https://www.bildelaronline24.se/toyota/ ... areglering
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Rav4 2002 felkod HJÄLP.

Inlägg av cheetah1 »

Vänster efter kat är det, ja. Fyrpolig stämmer. Välj en med rätt kontakt redan på av bra märke, tex Denso, Bosch eller NGK. Universalmodellerna som man ska hålla på att löda och krångla med, liksom uddamärken, blir aldrig lika bra.
Turbojesus
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 13:08:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Allingsås

Re: Toyota Rav4 2002 felkod HJÄLP.

Inlägg av Turbojesus »

Fick bli en BOSCH.
Nån som bytt denna sond får gärna bekräfta/dementera och det är lika jävligt på RAV4 som på ovan nämnda bilmodell.

Med vänlig hälsning, Daniel.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Rav4 2002 felkod HJÄLP.

Inlägg av cheetah1 »

Alltså, jag har ju haft en sån, och jag vill minnas att det var lite rymligare och lite högre, kanske att den rent av går att nå uppifrån. Bytte dock aldrig nån, så jag behövde aldrig fundera närmare på det.
Skriv svar