Bromspedalen sjunker i botten, Avensis -02 -Löst

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Bromspedalen sjunker i botten, Avensis -02 -Löst

Inlägg av Speedo »

Hej! Jag har verkligen kört fast här och hoppas på tips.

Helt plötsligt upptäckte både jag och frugan att bromspedalen betedde sig underligt. "Ibland" sjönk den nästan helt i botten, med dålig bromsverkan som följd. Har sedan visat sig vara mest när den stått ett tag och man gör första inbromsningen efter det. Efter en hel del fundering och bollande med idér byttes huvudbromscylinder. -Fel kvarstår... Luftning blev bara gjord vid huvudbromscylindern, så jag tog och gjorde en ordentlig luftning vid alla hjul i rätt ordning. Kom några små bubblor VB och rätt mycket VF. Tänkte att det borde löst problemet, men icke.

Det jag observerat är att beläggen är i dåligt skick fram (ett har tom separerat) och kolvarna har rostat mycket längst ut, så jag har köpt nya kolvar, belägg och repsats. Tänkte byta detta på oken, men har inga större förhoppningar om att det kommer lösa problemet. Det är trummor bak med relativt nya backar. Bromsvärdena på besiktningen som gjordes för ett par månader sedan innan felet uppkom var helt okey...
Senast redigerad av Speedo den fre 10 feb 2017, 20:47:07, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromspedalen sjunker i botten, Avensis -02

Inlägg av cheetah1 »

Hm, det försvinner ingen vätska då? Bromspedal som sjunker till botten är antingen huvudbromscylinger eller läckage nånstans.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Bromspedalen sjunker i botten, Avensis -02

Inlägg av Speedo »

Just ja, glömde ju skriva att det inte ser ut att försvinna någon vätska.

Ja Cheetah1, var så jag tänkte och var därför jag "investerade" i en ny huvudbromscylinder.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Bromspedalen sjunker i botten, Avensis -02

Inlägg av Speedo »

Tror jag fått till det nu... Bytte tätningar, kolvar och belägg på bromsoken fram. Ena belägget hade vittratbsönder delvis så ungefär halva belägg-delen var borta. Gissar att detta var huvudorsaken till problemet.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bromspedalen sjunker i botten, Avensis -02 -Löst

Inlägg av Micke2 »

Bra med lösning i tråden!
Det gillas!

Jag har egna erfarenheter av sjunkande bromspedal pga kraftiga rostkanter på bromsskivorna.
Bytte bromsskivorna först, och tänkte sen byta huvudcylinder, men som tur var, tog jag en provtur och bromsade INNAN jag rev ner huvudcylindern.
Problemet borta!

Huvudcylindern lämnades tillbaka, och byttes aldrig under min ägo.

Lärdom:
Alltid kolla bromsskivorna och beläggen innan man ger sig på det hydrauliska, såvida inget omedelbart läckage synes.
I så fall, omedelbar åtgärd!

Bromsar skall vara i gott skick alltid.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Bromspedalen sjunker i botten, Avensis -02 -Löst

Inlägg av Speedo »

Jo, jag vill själv att folk ska ha postat lösningarna, när jag söker problem i gamla trådar...

Jag har fått precis samma lärdom som dig då, Micke2! För mig kostade lärdomen dock en huvudbromscylinder a 1000kr och lite mek. ;)
Skriv svar