Oljeläckage efter kopplingsbyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Oljeläckage efter kopplingsbyte

Inlägg av Gustavavensis »

Bytte kopplings hos en Toyotaverkstad i Torsdags. Nu ser jag att det droppat växellådasolja på marken.( Oljan byttes och det är ny fräsh olja, så jag är säker på att det är från Vxl.lådan) Tittar ner i motorrummet och finner även växellådsolja ovanpå växellådan.
Jag ska dit på Måndag och be dom kolla. Men vad tror ni det kan vara? Har dom missat att skruva åt nått?

Tacksam för tips varför det ligger olja ovanpå växellådan och droppar på marken???

Avensis 2004 1,8
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Oljeläckage efter kopplingsbyte

Inlägg av Muda »

Packboxarna till drivaxlarna antagligen.

Axlarna måste demonteras vid kopplingsbyte, är man inte väldigt försiktig är det lätt hänt att dessa blir skadade och läcker olja som följd.
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Oljeläckage efter kopplingsbyte

Inlägg av Gustavavensis »

Verkar vara så. Får hoppas verkstaden tar på sig detta. Dom har inte upplyst mig om att det kan gå sönder, ingen friskrivning från dom.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Oljeläckage efter kopplingsbyte

Inlägg av Muda »

Har dem demonterat med en mejsel eller liknande (klassisk tabbe) så blir det märken/skav på packboxarna.

Har du möjlighet att kolla själv så hjälper ju det vid en ev dispyt. Dock tror jag alltid man kommer längre på att vara trevlig i ett sådant läge. Lycka till!
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Oljeläckage efter kopplingsbyte

Inlägg av Gustavavensis »

Ja. En trevlig ton får man köra på. Brukar gå bra då det är lite psykologiskt.
Ställde bilen hos mek. Med en lapp så dom får kontakta mig. Hörde att det kom ett svagt vinande ljud när kopplingen uppe i friläge. Men försvann när man tryckte ner pedalen, knepigt men hoppas ljudet beror på att oljenivån minskat. Den spottar ut en hel del....

Fortsättning följer.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljeläckage efter kopplingsbyte

Inlägg av cheetah1 »

Ljud som försvinner när man trampar ner kopplingen kan komma från urtrampningslagret. Låter det "annorlunda" är det antagligen bara att det är ett nytt lager, är det kasst brukar det skramla eller skrapa, och är det riktigt kasst skramlar det även belastat.
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Oljeläckage efter kopplingsbyte

Inlägg av Gustavavensis »

Det löste sig! Vi kom överens med att jag står för materialet, mekanikern står för arbetet. Det är packboxarna som är "trötta"
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage efter kopplingsbyte

Inlägg av Glenn »

Ofta byter man väl dessa förebyggande när man ändå lossar axlarna.

Materialkostnaden borde ju vara väldigt låg dock, har du fått nåt pris ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Oljeläckage efter kopplingsbyte

Inlägg av Gustavavensis »

400-500 ca
Skriv svar