Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kalium885
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 20 jan 2017, 01:02:31
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Kalium885 »

Var och besiktade bilen idag och det gick inte så vidare bra tyvärr. Nybörjarmisstag att glömma varningstriangel (tidigare ägare hade tydligen slarvat bort den och jag har glömt bort att köpa ny) men det var inte mitt största problem. Jag fick underkänt för att parkeringsbromsen inte tog på höger sida. Jag frågade killen på bilprovningen vad han trodde det kunde bero på och han sa att den hade antingen rostat fast eller gått av helt. Nu är inte jag någon expert på bilar (kan inte ett skit, 22 år gammal och ägt bil i ett halvår) men det verkar ganska rimligt att den rostat fast med tanke på hur bilen såg ut under. Det är en Corolla årsmodell 05.

Jag läste i en annan tråd att man kunde prova dra i handbromsen och lyssna vid hjulet om något händer, ska prova med det imorgon om farsan är hemma. Finns det någon ritning eller skiss över var vajern sitter och hur den ser ut? En ny vajer går på närmare 600kr och jag skulle ju helst slippa den utgiften om det går att få till det på annat sätt.

Sedan en annan grej som upptäcktes på besiktningen, men som jag inte fick någon anmärkning för, var att vänster frambroms låg an lite. När han hissade upp bilen så snurrade hjulet väldigt trögt jämfört med dom andra. Han sa att det är något jag borde se över innan sommaren typ och att det högst troligt var några glidpinnar som behövde smörjas. Hur svårt kan det vara att fixa själv?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av cheetah1 »

Antagligen behöver du en ny wire, det är rätt vanligt, särskilt med folk som kategoriskt vägrar använda handbromsen (tänker främst på bilens tidigare ägare här, du vet antagligen bättre). Antagligen kan du hitta en billigare om du går till en bildelskedja istället för Toyota dock. Iofs brukar Toyota vara billigare än kedjorna på bromsdelar, men då är det mer skivor och belägg som avses. Det skadar iallafall inte att kolla runt.

05 hade dom iallafall fortfarande lösningen med en trumbroms inuti bromsskivan för handbromsen (om du inte har vanliga trumbromsar bak förstås), vilket är både bra och dåligt, bra eftersom man slipper skruva tillbaka oken när man byter belägg och eftersom handbromsen är väldigt skyddad och därför sällan fryser fast på vintern, men dåligt eftersom det är mycket bökigare att underhålla. Du måste av med hjulet, av med oket, av med bromsskivan, vilket i sin tur troligen kräver att du skruvar tillbaka handbromsen lite, sen måste du mer eller mindre plocka isär hela handbromsen för att lyckas byta wiren, vilket inte heller är det roligaste som finns, för det är ganska många delar med en del fjädrar och grejer. Fördelen är att du kommer plocka ner hela bromsen innan du behöver öppna med paketet med den nya wiren, så sålänge det inte är nån jätteobskyr beställningsvara så kan du säkert, om du säger till när du köper den, få lämna tillbaka den om det skulle visa sig att det bara är fastrostat i bromsen.
Andra änden på wiren är, oavsett vilken sorts handbroms bilen har, antagligen ovanför en värmesköld på avgassystemet, vilket inte heller är jätteroligt att komma till.

Glidpinnarna är dock en barnlek att smörja upp, men kan innebära problem om dom är rostiga och behöver bytas, dock är Toyotas lösning mångfalt bättre än VAGs på den punkten, då dom sitter med en mutter och inte gängade i godset, så drar man sönder gängorna när man lossar för att det är fastrostat är det bara att sätta en ny mutter. På min VAG fick jag leta reda på en reparationssats med insatsgängor (som Biltema av alla ställen lustigt nog hade) och reparera gängorna på alla fyra glidpinnarna..
Btw, när du smörjer bromsarna så smörj båda sidorna. Det är ett så förhållande vis enkelt jobb, så det är en billig försäkring mot ojämn bromsverkan.

Sen är det viktigt att allt blir hopmonterat rätt och korrekt åtdraget. Det är trots allt anordningen som ska stoppa en plåtburk på 1,5+ ton med dig inuti från en framfart på 30+ meter per sekund, så det är lämpligt att det funkar som det ska. Känner du dig det minsta osäker på att du får ihop det rätt, vänd dig till en verkstad eller en kunnig vän.
Kalium885
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 20 jan 2017, 01:02:31
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Kalium885 »

cheetah1 skrev:Antagligen behöver du en ny wire, det är rätt vanligt, särskilt med folk som kategoriskt vägrar använda handbromsen (tänker främst på bilens tidigare ägare här, du vet antagligen bättre). Antagligen kan du hitta en billigare om du går till en bildelskedja istället för Toyota dock. Iofs brukar Toyota vara billigare än kedjorna på bromsdelar, men då är det mer skivor och belägg som avses. Det skadar iallafall inte att kolla runt.

05 hade dom iallafall fortfarande lösningen med en trumbroms inuti bromsskivan för handbromsen (om du inte har vanliga trumbromsar bak förstås), vilket är både bra och dåligt, bra eftersom man slipper skruva tillbaka oken när man byter belägg och eftersom handbromsen är väldigt skyddad och därför sällan fryser fast på vintern, men dåligt eftersom det är mycket bökigare att underhålla. Du måste av med hjulet, av med oket, av med bromsskivan, vilket i sin tur troligen kräver att du skruvar tillbaka handbromsen lite, sen måste du mer eller mindre plocka isär hela handbromsen för att lyckas byta wiren, vilket inte heller är det roligaste som finns, för det är ganska många delar med en del fjädrar och grejer. Fördelen är att du kommer plocka ner hela bromsen innan du behöver öppna med paketet med den nya wiren, så sålänge det inte är nån jätteobskyr beställningsvara så kan du säkert, om du säger till när du köper den, få lämna tillbaka den om det skulle visa sig att det bara är fastrostat i bromsen.
Andra änden på wiren är, oavsett vilken sorts handbroms bilen har, antagligen ovanför en värmesköld på avgassystemet, vilket inte heller är jätteroligt att komma till.

Glidpinnarna är dock en barnlek att smörja upp, men kan innebära problem om dom är rostiga och behöver bytas, dock är Toyotas lösning mångfalt bättre än VAGs på den punkten, då dom sitter med en mutter och inte gängade i godset, så drar man sönder gängorna när man lossar för att det är fastrostat är det bara att sätta en ny mutter. På min VAG fick jag leta reda på en reparationssats med insatsgängor (som Biltema av alla ställen lustigt nog hade) och reparera gängorna på alla fyra glidpinnarna..
Btw, när du smörjer bromsarna så smörj båda sidorna. Det är ett så förhållande vis enkelt jobb, så det är en billig försäkring mot ojämn bromsverkan.

Sen är det viktigt att allt blir hopmonterat rätt och korrekt åtdraget. Det är trots allt anordningen som ska stoppa en plåtburk på 1,5+ ton med dig inuti från en framfart på 30+ meter per sekund, så det är lämpligt att det funkar som det ska. Känner du dig det minsta osäker på att du får ihop det rätt, vänd dig till en verkstad eller en kunnig vän.
Tack för ett snabbt svar! Jag använder handbromsen varje gång jag parkerar, så jag har svårt att tro att den skulle ha använts för lite. Men visst, man vet aldrig med tidigare ägare.
På Mekonomen finns det två olika vajrar, en för 578kr för "Lucas system" och en för 520kr för "Sumitomo system". Hur vet man vilken man ska ha?

Har försökt ringa runt lite idag. Mekonomen kunde inte säga vad en sådan reparation skulle kosta utan dom behövde ta in bilen och undersöka den, vilket jag antar lär kosta en slant det också. Fick inte tag på Toyota, får prova senare idag eller till veckan. Finns en liten bilverkstad i stan också (ingen märkesverkstad) som jag hört gott om från en kollega på jobbet. Ska fara förbi dom till veckan tänkte jag och kolla med dom.

Är rätt säker på att jag har bromsskivor och inte trumbromsar bak. Kommer inte ihåg hur det såg ut när jag lade på vinterdäcken i höstas men jag borde ha reagerat om det var något annat än skivbromsar.

Hittade ett klipp på youtube med en finne som visar hur man smörjer glidpinnarna. Såg inte så svårt ut men nu när du skriver att det är viktigt att allt blir korrekt åtdraget. Hur vet man det? Är det bara att man måste dra åt tillräckligt hårt eller ska det dras åt till något speciellt moment? Ska det bara dras åt hårt utav helvete så är det inga problem, men jag har ingen momentnyckel eller så.

Ska höra runt lite på jobbet till veckan. Jobbar inom driften på pappersbruk så det borde finnas någon som tycker om och är duktig på att meka som kan tänka sig att fixa det för en slant.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Muda »

Apropå olika tillverkare vad gäller bromsar så brukar det hänga ihop med vilken fabrik som byggt bilen.

Första tre symbolerna i Chassienummret berättar det.

SB1 = Storbritannien - Lucas, Bosch

JTD = Japan - Sumitomo

NMT = Turkiet - Samma som Storbritannien.
Kalium885
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 20 jan 2017, 01:02:31
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Kalium885 »

Muda skrev:Apropå olika tillverkare vad gäller bromsar så brukar det hänga ihop med vilken fabrik som byggt bilen.

Första tre symbolerna i Chassienummret berättar det.

SB1 = Storbritannien - Lucas, Bosch

JTD = Japan - Sumitomo

NMT = Turkiet - Samma som Storbritannien.
Tackar! Mitt börjar på JTD så då lär jag har Sumitomo då.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Glenn »

Jag skulle inte sätta pengar på det dock, toyota kan troligen se vilken typ du har via chassinumret.

Sen skulle jag personligen inte springa och köpa wire innan jag plockat ner grejerna och konstaterat att det är den som är problemet, ofta är det dessutom en jobbig sak att byta om "fördelingen" mellan hjulen sitter mellan chassi och avgasrör tex (som på min ST202..) , bättre att försöka ta isär, göra rent och smörja upp (försiktigt, man ska aldrig ösa på olja i närheten av bromsarna.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kalium885
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 20 jan 2017, 01:02:31
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Kalium885 »

Sådär, nu har jag hittat en som har kollat på bilen. Bromsvajern var sjyst, var något med bromsbackarna som hade rostat fast men det skulle vara löst nu tydligen så nu ska handbromsen funka som den ska.

Dock så verkade det inte vara glidpinnarna som var felet på frambromsen. Min far som var med idag (jag var på jobbet) sa att själva cylindern inte ville gå tillbaka efter att den gått ut när man bromsat. Eller ja, den gick inte tillbaka helt. Dom provade att trycka tillbaka den med en tving men sen när dom bromsade igen så gick den inte ut alls. Dom tog lös den, satte fast i skruvstäd och med hjälp av tryckluft så fick dom ut den igen. Dom tröck tillbaka och blåste ut den igen några gånger för att motionera den. Dom satte tillbaka den på bilen men den ville fortfarande inte röra på sig. Tydligen så kom det typ ingen luft eller olja vid någon avluftningsnippel så killen här trodde det var något fel på slangen. Han hade skruvat lös slangen längre upp vid någon behållare och då hade det kommit olja tydligen. För att få den att fungera igen så hade dom fått blåsa med tryckluft i någon behållare under motorhuven för att få nog med tryck.

Hoppas ni förstår vad jag skriver. Jag har själv noll koll på hur det funkar och ser ut, jag skriver bara så som farsan beskrev för mig.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Glenn »

Kärvar kolven trots att man motionerat den (ovch smort med antingen bromsvätska eller bromscylinderfett, inget annat) så behöver man nog en ny kolv och tätningar, alt ett nytt bromsok.

Jag skulle inte använt tryckluft alls dock, gas (tex luft) under tryck är obehagligt, och du har ju redan en hydralisk pump du kan använda vid bromspedalen (huvudcylindern alltså)

Slangen kan det dock vara, ibland delaminerar dom och det blir stopp innuti fast dom är fina ute, då brukar dom agera backventil.

Brukar vara hyfsat lätt att konstatera var felet sitter dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kalium885
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 20 jan 2017, 01:02:31
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Kalium885 »

Körde bilen till jobbet igår. Var lite nojig efter att dom hade hållit på och pillat med bromsarna så jag gjorde några kraftiga inbromsningar på gatan för att kolla så dom fungerade (och det gjorde dom). Kände även av att bilen rullade skitdåligt och gick allmänt trögt. Typ 2km innan jag var framme på jobbet så tänkte jag att jag provar att inte använda bromsarna utan motorbromsa eller använda handbromsen, och sedan känna på frambromsarna när jag kommer fram. Vänster frambroms var så varm att om man tryckte en snöbit mot den så bara fräste det till. Höger var lite ljummen, snön smälte men inte speciellt snabbt.

Satt och googlade lite på jobbet och läste om det där med att det kunde bli som en backventil i slangen. Eftersom jag hade gjort några kraftiga inbromsningar så hade jag ju byggt upp högt tryck i systemet som inte gått tillbaka riktigt. Jag jobbar 12h pass så jag tänkte att på den tiden så borde det hinna gå tillbaka, för även om det blivit som en backventil i slangen så borde det inte vara 100% tätt.

I morse när jag skulle åka hem från jobbet så glömde jag bort mig lite och tryckte ner bromsen av ren vana när jag skulle starta bilen. Men kom på mig då direkt att jag inte skulle göra det. Körde på handbroms och motorbroms hela vägen hem. Kände att bilen rullade mycket bättre än när jag åkte till jobbet. Gjorde samma test med en snöbit när jag kom hem. Inget fräs, men snön smälte. Chansade och lade ett finger på bromsskivan. Den var varm, men det gick att hålla fingret där några sekunder innan det började bli för obekvämt. Jag är dock extremt musbränd så en "normal" person skulle nog inte haft några problem med att hålla kvar fingret längre. Höger fram var nästan helt sval.

Har kikat på lite bromsslangar på internet. Mekonomen hade bara en svindyr för typ 800kr, vilket känns lite väl dyrt för en liten slang bara. Kollade på bildelaronline och dom hade slangar för typ 120kr. Kan man på något sätt se om det är rätt anslutningar på slangen? På mekonomen fanns det två olika slangar, en för engelsktillverkad och en för japansktillverkad. På bildelaronline stod det inget sådant.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av cheetah1 »

Är det inte bara längden som skiljer då? Har jag fel om jag tror att det är standard hur kopplingen på slangen ser ut?
Skriv svar