Växelvajrar ST205

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Växelvajrar ST205

Inlägg av MScME »

Ok, så nästa pilsner.

På min ST205 var sidslagsneutralen fruktansvärt dålig när jag köpte bilen, den kunde stanna både i 1-2:ans gata som i 5-R. Jag misstänkte att fjäderreturen var dålig och rev isär och tog ut spakstället, men fjädern var hel om än kanske lite klen i mina ögon. Där fanns även en plunge som ska definiera de tre lägena, som har sett bättre dagar, men jag lokaliserade problemet istället till sidslagsvajern.
Lagringen bakom clipset hade lossnat, och sannolikt har en del skit letat sig in vilket förstås är dåligt. Jag provade dock att smörja vajern istället och efter en del vispande och smörjande så fick jag den att fungera riktigt bra.

Allt frid och fröjd fram tills för ett par veckor sedan då det börjar bli dåligt igen, och att gå från 2 till 3 är förenat med cirka 50% chans att lyckas på första försöket.

Är det någon som bytt dessa? Jag tänker mig att jag då byter både sidslags- och längdslagsvajern, så är det gjort. Inne i kupén är det ju förhållandevis enkelt, men kommer man åt dem på växellådan utan att lyfta ner den? Sitter det några andra fästen längs vägen på lådan, eller räcker det att lossa i bägge ändar och dra ut den?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus