Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Nizzehult »

Jag tänker att det går snabbare och är enklare att ställa frågan här för det här har säkert många redan gjort och har erfarenhet av.
För min egen del så är det första gången jag råkat ut för en havererad damask på en Toyota!

Nåväl, det är en Corolla 96:a, 1.3XLi där högre, yttre damasken är kass.
Axeln har jag fått ut och den gamla damasken har jag klippt bort.
Now what?
Kan man dela på yttre knuten och få dit damasken den vägen eller måste man gå fram andra hållet, plocka isär hela inre knuten och även gummiprylen som sitter i mitten av axeln och ta det den vägen? Såg en film på youtube där man gjorde så men jag tycker att yttre knuten borde vara delbar då den går att köpa lös. Men hur delar man den? Se ju helst att slippa gegga med den inre knuten.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Glenn »

I normalfallet så delar man inte knuten, utan lossar knuten från drivaxeln.

På vissa bilar är det dock svårt eller omöjligt, och då kan man ju ibland dela den, det brukar dock vara en hel del bök.

Det finns två alternativ, antingen monterar du en delbar damask, jag har bra erfarenhet av "quickboot", dålig erfarenhet av biltemas delbara.

Ett annat alternativ är töjbara damasker, som monteras antingen via en mödomstång eller en kona, finns på biltema (även om dom anstränger sej för att man inte ska hitta konen och istället köpa den dyra "tången"), jag har monterat en sådan på min ST202 och den håller än iaf.


Allra bäst är ju dock att slå loss knuten från axeln om det går.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Glenn »

Här är damasken på biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000030655/

..man får mäta vilken storlek man behöver, den ena passade perfekt på ST202 efter att man skar till den med kniv (det är meningen att man ska göra så.)

Som synes länkar dom bara till den dyra mödoms"tången"

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... tId=190020

Men dom har en kona som kostar typ en hundring också, tyvärr hittar jag inte den som sagt, men vid intresse kan jag leta rätt på min och skriva av numret på den.

(eventuellt skrev jag det i min ST202-tråd..)

Edit: hittade den, under "utförsäljning" för 59:50

http://www.biltema.se/sv/Hem/Utforsaljn ... 000038939/

..Passa på att köp, den verkar som den ska utgå, nästan så jag funderar på att köpa en i reserv :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Nizzehult »

Tack men damasken hade jag redan införskaffat och det är en vanlig typ, ej delbar eller töjbar.

Jag har varit förbi Toyota och frågat. Dom säger så här: den yttre knuten sitter med en C-ring liknande den i andra änden.
Sätt axeln i ett skruvstycke så den hänger nedåt och låt baksidan av knuten vila på den. Håll den stadigt vertikalt och slå sen ett rejält hammarslag på "klumpen" och så nära axeln som möjligt. Då kan den släppa.
Släpper den inte vid första smällen så blir det oftast en grad på ringen och då är det helt kört att få loss den, då är det plan B som gäller, alltså att lossa den inre knuten och ta det den vägen.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Glenn »

Det är exakt så det är, misslyckas man på första försöket brukar det nästan vara kört.

Bäst är om man har ett specialverktyg som är typ ett kraftigt öppet rör som passar runt drivaxlen på knuten och sen går upp i en båge som man sedan slår på, då får ,man mycket kraft och exakt där den ska vara.

Man kan också spräcka knuten och sedan byta den, men det känns ju onödigt om den är hel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Nizzehult »

Tänkte du på en sån här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000022654/

Har faktiskt möjlighet att låna en sån. Det han också kommit en ny modell som är lite kraftigare och något dyrare.
Men jag är lite osäker på exakt var jag ska slå. Är det verkligen så nära axeln som möjligt eller är det i området som är lite utanför? Och är det viktigt att någon annan försöker dra i axeln nedåt samtidigt?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Glenn »

Nej, men det där är ju också en variant som kanske funkar, aldrig använt dock.

Modellen jag menar är bar ett sätt att kunna slå rakt på knuten egentligen, samma som när man banakr för hand fast kraften kommer bättre.

Man ska ju försöka slå knuten rakt i axelns riktning så att säga, tror inte det spelar så stor roll om någon drar eller inte, när den väl kommer brukar den hoppa loss med en jäkla fart (man kan ju lägga nåt under så man slipper köra gängorna i garagegolvet typ)

Detta kan dock vara allt från att man klipper till den lite löst ooch den hoppar loss, till att sitta överjävligt.

Senast jag gjorde detta var många år sen på en kompis mazda 323, jag hade förberett honnom på att det brukar strula, och då gick det verkligen hur lätt som helst, hoppade av på första försöket på båda sidor, utan annat verktyg än en snickarhammare och en mässingsdorn.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Nizzehult »

Jag har lånat denna avdragare nu. Men när man funderar på hur den är konstruerad och ska användas så betyder det ju att man ska gänga på axelmuttern först, nästan i botten, sen ska man använda halvorna på andra sidan med att klampa fast den på drivaxeln. Sen ska man ju försöka komma åt denna stora axelmutter (30) och på så vis försöka få den delen uppåt genom att gänga den.
Detta är svårt, ja nästan omöjligt då stagen på sidan effektiv begränsar nåt från att komma in där så att man kan skruva på muttern. Har testa med en rätt spetsig skiftnyckel och det går en bit sen funkar det inte. Den nya modellen har betydligt bättre svängrum:
http://www.biltema.se/sv/PAXNews/V-50/D ... 000038661/

Se bild. Eller har jag missat nåt väsentligt här? :roll: Är det som när man använder en vanlig avdragare att kraften måste vara exakt riktad i det plan som axeln är annars kilar det bara fast sig, och den kraft som behövs kan vara rätt liten? Släpper det med ett enkelt klick eller är det mer dramatiskt? När man lossar axeln i lådan klonkar det ju bara till lite.

Bild
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av cheetah1 »

Ska inte muttern vara på ovansidan?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Nizzehult »

cheetah1 skrev:Ska inte muttern vara på ovansidan?
Nja, men då trycker man ju bara ner knuten när man skruvar på den. Man vill väl ha upp den?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar