Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av tobo »

Nej men visst ska muttern vara utanpå? (Utanpå avdragaren alltså, eller "ovanpå" om man hellre vill kalla det så, se bild nedan). Inte helt inskruvad från början förstås. När man så skruvar in muttern, tvingas knuten av från axeln (förutsatt att klämman är ordentligt åtdragen över axeln.)

Det finns vidare tydligen två sorters drivknutar (generellt alltså), den ena typen har låsring och den andra inte. Om man har låsring, måste man samtidigt som man drar, hålla isär låsringen med hjälp av en tång eller lämpligt. Ni andra får gärna rätta mig om detta inte stämmer (har bara läst mig till detta). :roll:

Edit: Se bild http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... _large.jpg
Senast redigerad av tobo den tor 12 jan 2017, 19:45:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Glenn »

Hur tänkte du då ? om muttern är på ovansidan och du drar åt den så drar du ju loss knuten från axeln.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Nizzehult »

Jag blev hur som helst inte klok på detta men mitt sunda förnuft sa att delarna ska isär och då måste kraften vara åt motsatt håll för att åstadkomma detta. Eller?

Kan berätta att jag slutligen gav upp och tog allt från andra sidan.
Det var inte så geggigt och svårt som jag hade trott och alla klammer gick också att återanvända.
Man måste mäta ut var gummiprylen sitter och sen karva bort all dynga som fastnat på axeln men det gick på 10 minuter att få bort allt på ena sidan och kanske en halvtimme innan allt var klart.

Case closed.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Glenn »

Ja, men när du skruvar ner muttern så drar du ju knuten uppåt, och hela schabraket där håller ju fast själva drivaxeln, alltså dras knuten uppåt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev:Ja, men när du skruvar ner muttern så drar du ju knuten uppåt, och hela schabraket där håller ju fast själva drivaxeln, alltså dras knuten uppåt.
Nä, andra änden sitter ju fast monterad i själva drivaxeln. Kraften riktas alltså nedåt om man gängar uppifrån. :wtf:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av cheetah1 »

Gängar du uppifrån trycks den nedre delen neråt av verktyget, medan den övre dras uppåt av muttern.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av tobo »

Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Micke2 »

Herrejösses!
Tänk er hur kraften blir.

För att kunna dra av drivknuten från axeln, skall muttern vara OVANFÖR guldfärgade bågen.
Satt som på bilden, kommer drivknuten pressas mot axeln, dvs fel.
Möjligen för återmontage.

Ta bort allt, och börja från början:

1.Ta loss muttern på drivknuten.
2.Trä guldbågen över drivknutstappen, så gängan kommer fram en bit.
3.Gänga på muttern så den har tag i tre/fyra gängvarv. Gärna med en bricka, om gängen är tillräckligt lång.
4.Fäst nu den svarta delen ordentligt på drivaxeln, så långt UPP mot guldbågen som möjligt. (För att ta upp ev glapp).
5. Dra muttern. (Med förstånd)
Vad händer nu?:
När du nu drar drivknutsmuttern, kommer den pressa guldbågen neråt mot axeln, via svarta delen, som ju har tag i drivAXELN.
Dvs, det blir ett DRAG i knut-delen, (muttern lyfter via guldbågen) och sätter PRESS på själva axeln. (Guldbågen, via svarta delen)
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte yttre damask - kan man dela den knuten?

Inlägg av Nizzehult »

Jag ger mig. Filmen visar allt. :oops:
Sen undrar jag varför inte verkstäder använder denna, på Toyota hade dom aldrig hört talas om den...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar