Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av MScME »

Tjena!

I lite diskussioner förda på detta forum har jag kommit att förstå att jag saknar ett sorts uppsamlingskärl under motorhuvsgallret på min GT-4. Någon tidigare ägare till min bil har varit synnerligen förtjust i att kunna kika ner i motorn då både denna behållare och värmeskölden över turbon var bortmonterade.

Värmeskölden har jag återmonterat, men denna del saknar jag. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag letar efter, och i samtal med reservdelsmannen på Toyota så verkar den vara svåridentifierad. Som synes så framgår den inte alls i deras bilder utan det verkar bara vara själva gallret och en list, ingen hjälp där alltså.

En teori jag då har är att gallret levererades med denna potta som en enhet, och att då komplettnumret 76190, alltså galler plus list, då skulle innehålla även denna. Någon som har kunskap om det kan vara så? Ni som har ST205:or med denna fortfarande intakt, skulle ni kunna ta någon bild som jag kan visa Toyota? De vet inte riktigt vad jag pratar om (och som ni märker inte riktigt jag heller...)
Bilagor
ST205 motorhuv.JPG
ST205 motorhuv.JPG (22.98 KiB) Visad 2971 gånger
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av Glenn »

Kan ta en bild, bara jag kommer ihåg det.

Dock så ser man inte så mycket närallt luddämpningsfluff sitter på.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av Glenn »

Det går inte att se nåt alls underifrån när ljuddämpningen sitter där, det känns nästan som att den där pottan hör till ljuddämpningen, men det är svårt att se på din EPC-bild.

Tog ett par mobilbilder uppifrån men det ger ju ingenting..
Senast redigerad av Glenn den tis 10 jan 2017, 23:51:46, redigerad totalt 1 gånger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av Glenn »

DSC_0076 (Large).jpg
DSC_0076 (Large).jpg (369.55 KiB) Visad 2934 gånger
DSC_0077 (Large).jpg
DSC_0077 (Large).jpg (397.08 KiB) Visad 2934 gånger
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av MScME »

Kanon, tack Glenn!

Jag ser vad du menar, det ser onekligen ut som om det är själva isoleringen som formar en lite skål under gallret. Vilket i sig är märkligt, den mattan borde väl inte kunna hålla vatten utan snarare absorbera den? Dessutom skjuter det nog min teori om avdunstning i sank...

Hur som helst, tack för bilderna, jag tänker visa dem för reservdelsmannen på toyota idag då jag ändå ska dit och hämta lite grejor. Misstänker att han knappast får några uppenbarelser om det, men kan rapportera vad han sade.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av MScME »

Ok, så inget nytt egentligen. Reservdelskillen höll med om att det verkade vara motorhuvsisoleringen man ser genom ditt galler, ny sådan ligger på cirka 2700:-. Verkar finns dock.

Men du har haft din ST205 stående ute med denna, och det verkar inte ha påverkat eller skadat isoleringen? I sådant fall är det väl helt enkelt ny motorhuvsisolering jag ska ha. :-|
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av Glenn »

Ja min har stått utomhus året om mellan öh, nu ska vi se.. jag köpte bilen 2002, sen flyttade jag till lägenheten 2006, så fyra år där, sen har den stått utomhus på somrarna sen jag flyttade till huset för fem år sen, utom nu i somras.

försökte sticka ner en mejsel uppifrån och känna och det är ett ganska hårt material, men det kan ju sitta ihop med isoleringen ändå förstås.


..Jäkla dyr isolering f.ö, min är i miserabelt skick dessutom..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av MScME »

Man kan ju förstås tänka sig att isoleringen är ytbehandlad för att kunna hantera väder och vind, men det är en udda lösning tycker jag. Blir det som ett litet fågelbad där då när du kört i regnet? Personligen om jag hade varit ansvarig konstruktör för motorhuven hade jag kört på en grund aluminiumbalja och låta turbon avdunsta vatten, och ett hål i isoleringen istället. Men då är nog frågan utredd, tack för hjälpen.

Jo, nu är nog egentligen inte Toyota värre än någon annan men det är hiskeliga reservdelspriser. Dyr isolering, japp, elantennen finns tydligen också kvar för det facila priset av 5000 riksdaler :shock: Det blev ett nytt antennspröt istället som även det var dyyyrt med knappt en tusenlapp. Jag vet att det finns eftermarknadsdito, och jag har provat det men tandremmen lossnade från sprötet efter cirka en månad, så det fick bli original istället.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av Glenn »

Jag tror det är nån slags plastbytta ändå, fast den sitter fast i isoleringen, svårt att se, men den är betydligt hårdare än baksidan på isoleringen som man kan känna i övrigt.

dessutom har den nog en avrinning, man kan ju skymta nåt som ser ut att vara det på mina bilder, och den har då aldrig blivit full ens när den stod ute.

Ska se om jag kan kolla närmare på det, men jag vill undvika att lossa isoleringen, då lär jag väl aldrig få dit den igen med tanke på skicket.

Angående antennsprötet är det paj på min ST202 också, jag köpte ett piratspröt som passade otroligt dåligt, suck.. så nu är min originalantenn stelopererad. ..ST205-antennen funkar än så länge.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av MScME »

Så kan det ju också vara förstås, att det är ett kärl integrerat i isoleringen isf i gallret som jag först trodde. Intressant om det är någon form av dränering också, den bör man ju kunna lokalisera var den mynnar ut, jag tror jag ser vad du menar, ser ut som ett hål nära mitten och lite i ovankant?
Den bör ju leda vattnet framåt på nå vis då, ser du nån rörmynning i framkant på isoleringen?

Nej, nej riskera inte att fördärva isoleringen av den här anledningen. Men ser du nåt med den kvar så vore det ju skoj :thumbup:

Elantennen är ju lite notorisk, kanske är alla elantenner sådana, hade samma problem på min ST202 en gång i tiden, men lyckades faktiskt hitta en ganska bra eftermarknadsantenn som levde i många år. På ST205:an var även den stelopererad in nåt halvuppfällt läge, ändstoppet mot utfällt läge hade havererat på något vis så den spottade ur sig sprötet om man kopplade in elmotorn. Köpte ett spröt från USA som passade klockrent och funkade galant i en månad som sagt innan även det pajade.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar