Extravärme Avensis 07 D-4D

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Extravärme Avensis 07 D-4D

Inlägg av Dale »

Brännare sitter mellan motorn och torpedväggen. Knappen sitter till vänster om ratten och går bara i intryckt läge med motorn igång. Står du utanför bilen med knappen intryckt och motorn på tomgång vid kallstarta borde du höra det väsnas och eventuellt ryker från vänster framhjul efter en minut. Låter som en mindre oljebrännare till en villa. Om inte brännaren startar stängs den automatiskt av och det väsande slutar automatiskt. Ett vanligt problem är att membranpunpen torkar och blir otät och då kan pumpen inte suga fram bränsle. Brännaren skall köras en stund lite även på sommaren för att undvika torkade membran. Det kan iofs vara nått annat med som igensatt filter om man hat problem med bränslet till bilen tidigare eller nått annat. Inte helt ovanligt att verkstan inte har full kompetens på dessa eftermonterade prylar även om dom monteras i hamn under Toyotas hatt. Bättre isf att kolla upp med Ebersprächers egna serviceställe.
Jag har kompletterat brännare med en fjärr, vattenpump och kopplat om fläktsystemet och brännare så jag kan starta värmaren från köksbordet så bilen är varm innan jag ska åka. Anvisningar finns hos Toyota och Ebersprächer. Fjärren kom från Webasto då den bara låg här hemma. Det är ju bara en "fjärrbrytare".
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar