ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
CorollaNollan
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 12:39:40
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 98
PostOrt: Kalmar

ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Inlägg av CorollaNollan »

Hej! Har sökt och sökt men ej hittat någon tråd om just detta problem..

Har en Corolla årsmodell 1998, hatchback med 1.3L motorn. Är snart dags för besiktning men det är en sak som stör mig inför detta, nämligen ABSen.

När jag gör en inbromsning och hastigheten går under ca 10km/h så går ABS in och arbetar, det verkar helt enkelt som att datorn tror något av hjulen har låst sig, fastän bilen rullar. Inga felkoder hittas och abs-lampan lyser inte. I högre hastigheter funkar bromsandet precis som vanligt, det är just innan bilen stannar helt som abs går in och jobbar.

Min teori är att det är en krans som är dålig, problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska lösa detta. Verkar vara så att kransen är ihop med yttre drivknut och således behövs hela paketet bytas?! Går det kanske att rengöra på något vis eller är problemet djupare än så? Och är detta något besiktningsmannen kommer slå ned på? Bromsverkan är helt normal, har testat hårda inbromsningar från högre hastighet och tycker inte bilen beter sig annorlunda.

Hoppas verkligen någon kan hjälpa till med ett lösningsförslag här.

Tack på förhand :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Inlägg av Glenn »

Jag har tyvärr samma problem på¨min ST202, uppenbarligen är problemet på höger bakhjul.

Jag körde igenom besiktningen UA ett år trots problemet, nästa gång ryckte jag säkring och lampa för säkerhets skull.

Min teori var iofs att det är mitt bromsok som är problemet för det är riktigt dåligt just höger bak.. kransen ser ok ut, och givaren mäter ju rätt.

Enligt foölk på nåt annat forum kan det vara dålig bromsvätska som orsakar problemet också, så jag tänkte byta den, varvid jag drog av nippeln och jag bev så less att jag ställde av bilen istället..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Inlägg av Micke2 »

Första inlägget beskriver klockrent sprucken abs krans.

Den går att byta, utan att byta knut, men drivaxeln skall upp på arbetsbänken.
Frågan är bara om den ringen finns att köpa löst till dessa toyotor.

Är problemet på en ej drivande axel, sitter ABSringen normalt på hjullagerhuset, och byts automatiskt med lagret.

Det kan vara andra ABS fel också, men bromsok och/eller för lite bromsvätska kan inte skapa dessa symptom.
CorollaNollan
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 07 feb 2016, 12:39:40
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 98
PostOrt: Kalmar

Re: ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Inlägg av CorollaNollan »

Micke2 skrev:Första inlägget beskriver klockrent sprucken abs krans.

Den går att byta, utan att byta knut, men drivaxeln skall upp på arbetsbänken.
Frågan är bara om den ringen finns att köpa löst till dessa toyotor.

Är problemet på en ej drivande axel, sitter ABSringen normalt på hjullagerhuset, och byts automatiskt med lagret.

Det kan vara andra ABS fel också, men bromsok och/eller för lite bromsvätska kan inte skapa dessa symptom.
Fasiken, har ej tillgång till verkstad att jobba i. Har verkligen ingen lust att lämna in bilen heller, den kostade 8000 i inköp och är inte värd några verkstadsbesök.. Krans har jag hittat att köpa löst från tyska bildelssidor, så det går att lösa. Någon av kransarna i fram är det, så långt har jag kommit i min felsökning :D

Andra ABS-fel så borde väl lampan tändas, åtminstone om det är fel på sensorerna eller styrboxen? Skönt att vi är på samma spår ang kransen iaf, blir till att plocka ner så mycket jag kan och se hur jag går vidare. Besiktning om 25 dagar..
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Inlägg av p_k »

Hej, jag har samma fel på min Avensis, förra året fick besiktningsgubben slå av motorn för att kunna göra bromsprov bak. Efter det fick den nya ABS-sensorer och felet försvann nästan helt. Nu ett halvår senare är det minst lika illa igen. Några teorier om varför nya sensorer hjälpte om felet är ringarna? Kan det kanske vara avståndet sensor-kuggar som är fel eller något?
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Inlägg av Micke2 »

Den nya sensorn var ju aldeles ren, och läser därför bättre först. Kanske.
Kanske också nån 10dels mm längre, och såg bättre. Kanske.
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Inlägg av p_k »

Jepp, kanske... får bli att försöka lossa sensorerna och kika på ABS-kransen innan jag beställer nya hjulnav.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Inlägg av Glenn »

Nu var ju dina sensorer nybytta så då kan det nog fungera, men annars brukar det ALLTID vara omöjligt att ta loss en ABS-sensor hel, dom sitter så överjävligt fast att dom pajar när man ska ha loss dom. Det beror på att dom sitter i ett hål som rostar så diametern blir mindre än sensorn typ.

..Fick borra bort den på min ST202 som jag bytte..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Inlägg av MScME »

Lustigt nog hade precis den inställningen när jag skulle ta ner stötdämparna och byta tillbaka till originalfjädrarna: ingen idé att ens försöka lossa ABS-givaren utan jag viker bara ner navet.
Sagt och gjort, och när jag sedan ska köra bilen till besiktningen nästa dag så lyser ABS-lampan. Tydligen knäckte jag till kabeln vänster fram, bara vända och boka av.
När jag efter mycket om och men hittat en ny givare så märker jag att den trasiga givaren lossnar som en dröm...
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: ABS-problem Corolla 98 1.3 4E-FE

Inlägg av p_k »

I mitt fall stämmer det Glenn skrev, båda sensorerna fick borras ut. Får hoppas att de nya lossar snällt :)
Skriv svar