Min Avensis startar ej

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kalepe
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 13 apr 2013, 10:16:43
Bilmodell: Avensis 2
Årsmodell: 2005
PostOrt: GÖTEBORG
Land (Country): SVERIGE

Min Avensis startar ej

Inlägg av kalepe »

Avensis kombi 2.0 bensin 2005, alltid startat utan problem under ca 11000 mils körning. Ställer in bilen i carporten igår kväll, försöker starta nästa dag men....

Första försöket något som en hostning och försök att starta men vid förnyade försök inget livstecken förutom att motorn dras runt av startmotorn.
Batteriet ok Fulltankad Kollat alla säkringar Tagit bort skyddskåpan över tändstiften, inget verka sitta löst ......

Jag är ganska van vid bilar, dock denna Avensis, som vi haft sedan ny, har jag ingen större koll på. Den har alltid fungerat.
Har bytt tändstift (något år sedan) Bytt kol i startmotorn (något år sedan) bytt 1 lambdasond

Vet ej alls hur bränslesystem och tändning är uppbyggt.
Finns det någon reparationshandbok för denna modell?

Tacksam för tips var och hur jag skall kolla. För mig verkar det som, att den inte får bränsle. Pump, filter ????
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Min Avensis startar ej

Inlägg av cheetah1 »

Hur långt körde du innan du ställde undan den igårkväll? Jag vet inte exakt vad det beror på, men dessa modeller kan, om man bara kör dom en väldigt kort sträcka, särskilt om det är surt och kallt ute, sura ner sig när man stoppar motorn så till den grad att det är så mycket bensin i cylindern att det tvättar bort oljefilmen på cylinderväggarna, vilket ger till följd att den tappar kompet och vägrar starta nästa morgon.

Lösningen isåfall, som jag fick av min mekaniker, är att man tar ur stiften, duttar i max kanske en halv till en matsked motorolja i varje cylinder. I med stiften igen, koppla på startkablar från en annan bil som går (annars kommer batteriet snart ta slut) och, med gasen i botten, köra startmotorn kanske 30 sekunder i taget med nån minuts mellanrum (så man inte eldar upp den). Tillslut kommer den starta.
kalepe
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 13 apr 2013, 10:16:43
Bilmodell: Avensis 2
Årsmodell: 2005
PostOrt: GÖTEBORG
Land (Country): SVERIGE

Re: Min Avensis startar ej

Inlägg av kalepe »

Tack för tipset, låter inte alls omöjligt i mitt öra. Bilen stått ute, utanför carporten hela dagen, startades och körde max 10m. Fullständigt normalt. Morgonen därefter, ett litet hostande men sedan inget mer.
Skall snarast utföra ditt förslag.
kalepe
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 13 apr 2013, 10:16:43
Bilmodell: Avensis 2
Årsmodell: 2005
PostOrt: GÖTEBORG
Land (Country): SVERIGE

Re: Min Avensis startar ej

Inlägg av kalepe »

Problemet löst. Tillämpade ditt tips på ett ungefär. Tog loss tändstiften, blöta, sotiga och ganska gamla. Körde runt motorn 10 sek för att lufta ur cylindrarna. Nya tändstift monterades och
startförsök. Till en början inget men malde på och märkte att den högg litet. Lät den vila ett tag och efter några sessioner så startade den. Hurra och tack för tipset.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Min Avensis startar ej

Inlägg av Micke2 »

Bra att det löste sig.

Lärdomen att slrida till alla bekanta, är att detta små-startande för flytt, tex i samband med snöskottning, är "total-ajabaja" på alla bilar numera.
Gäller även dieslar.

Bilbärgarnas guldgruva idag.

Gammal Volvo 240 kan man göra så med.

Minst 5min motorgång, helst körandes.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Min Avensis startar ej

Inlägg av SvEsson »

Och utvecklingen går framåt....eller..? :?

Men stort tack för tråden! Jag ska minnas detta :thumbup:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min Avensis startar ej

Inlägg av Glenn »

S-motorerna är också känsliga för detta, just det där med en kort körning i minusgrader är hopplöst.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar