Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 2500rpm

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Peter Hj
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 30 mar 2016, 10:15:26
Bilmodell: Carina CS
Årsmodell: 1993
PostOrt: Gråbo

Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 2500rpm

Inlägg av Peter Hj »

Hej min gamla Carina E CS lider av klonkande upphängning fram...i div inlägg har jag fått fram att det troligen är en sk. 8 arm (ARM SUB-ASSY, FRONT SUSPENSION CAMBER CONTROL, LH ST191) som har gett upp.
Toyo DIY.com visar att "min" del har nummer 48066-12010....kostnad +3000sek hos Totota center i gbg....kollade vidare och hos Japanparts och
dom delade upp i före och efter 1995 årsmodell (48066-12010 före och 48066-12020 efter). Pris runt 800sek. Vet ngn om man kan använda båda dessa på min 1993 CS....vad var det som ändrades 1995 på strutten som ger två olika utförande på 8:an...?

Har som sagt 158hk 3SGE motorn som inte gått mer än ngt över 15' mil nu när den skulle besiktigas gick avgasmätning åt hvete...800rpm knappt men ok värde...2500rpm och mätarna flög ur instrumentet...alla värden...mest CO2....bilen går bra i hela registret och inga svarta rökmoln eller liknande....
läckande slangar har jag letat efter men inte hittat.... så va tror ni...värmesensorn inluft temp...tomgångsmotor....katten tom....va kan det vara för fel....

mvh
Peter "Rädda CS:n"
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 250

Inlägg av Glenn »

dum fråga kanske, men var bilen genomvarm ? om inte blir det kassa värden..

Annars skulle jag funderat på lambdasonden.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 250

Inlägg av Dale »

Oftast är det att dom inte är varma ordentligt sen är inte 3S motorerna byggda för torrgasa. Blir sällan tillräckligt varmt. Har ofta fått köra en repa innan avgaskollen oavsett det varit Carina II, Carina CS eller Celica GT-Four.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 250

Inlägg av Glenn »

Jag har till och med varit med om att besiktningsmannen sagt att "Katalysatorn är SLUT" och jag har sagt att den måste varmköras och fått svaret att "SÅ stor skillnad kommer det inte att bli", sen gasar man runt några varv på ettan och vid nästa mätning är värdena nere på typ noll-nivåer, trots att dom var skyhöhga innan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Peter Hj
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 30 mar 2016, 10:15:26
Bilmodell: Carina CS
Årsmodell: 1993
PostOrt: Gråbo

Re: Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 250

Inlägg av Peter Hj »

Jag kan säga att den besiktnings killen jag fick... gjorde en heroisk insats...han skulle ha igenom den...men med CO på den nivån var han tvungen att sätta 2:a...

Bilen har stått oanvänd en längre tid, så det kan säkert vara nån beläggning eller annat skumt som spökar oxå....men just att den håller bra värde på tomgång och sen fullkomligt exploderar vid 2500rpm...finns ngn ventil som inte öppnar eller stänger när man gasar på....
Peter Hj
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 30 mar 2016, 10:15:26
Bilmodell: Carina CS
Årsmodell: 1993
PostOrt: Gråbo

Re: Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 250

Inlägg av Peter Hj »

Hittade äntligen pappret med värdena från besiktningen....CO: 2500rpm - 7.0 (0.3) - Lamda: 0.81 (0.97-1.03) - CO: 0.3 (0.5) - HC: 54 (100)

Kan det vara som du skriver Glenn att lambda sonden gett upp..?

- Japp då fick jag veta att reservdelen till framvagnen hos Toyota inte var den singel del som jag behöver, utan halva länkarms paketet...inte konstigt det kostade...

Har någon tips om annat företag som säljer delar till Super Strut...Japanparts hade som sagt inte just det artikelnumret som jag behöver...kanske den som de har passar men var ju till en 1995 Carina inte 1992 som mitt tillverknings år är.

Ha en bra helg i garaget! :shock:

"Rädda CS:n"
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 250

Inlägg av cheetah1 »

Oj! Ja, av nån anledning fetar den på av helvete.. Men det verkar som att katten funkar iallafall, eftersom HC inte är så högt. Mer troligt lambdasond eller något som har hängt sig.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 250

Inlägg av Micke2 »

"Stått oanvänd en längre tid"

Hur lång tid?
Kördes den mer, eller mindre direkt till besiktningen?
Ny bensin i tanken, eller åtratal gammal?
Oljan bytt nyligen?

Eftersom bilen påstås gå bra:
Kör, och kör den som du snott den, under nån dag. Dra ur urdentligt på växlarna, och kör den riktigt genomvarm flera ggr.
Ingen eco-driving, tomgångsuppvärmning eller statskörande, utan riktig landsväg /motorväg.
Du behöver givetvis inte bryta mot några hastighetsregler, utan gasa upp till laglig fart så fort det går var gång.
Håll onödigt låg växel.

Lukta lite på avgaserna efter detta.
Luktar dom "normalt"?

Annars:
Är avgassystemet riktigt tätt?
Försök kolla om bränsleförbrukningen är rimlig.

Det kan vara reglersonden som sotat/rostat igen lite, så den inte känner av ordentligt.
Brukar lösa sig med "buskörning".
Peter Hj
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 30 mar 2016, 10:15:26
Bilmodell: Carina CS
Årsmodell: 1993
PostOrt: Gråbo

Re: Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 250

Inlägg av Peter Hj »

Sorry för sent svar...tog en sväng på 16 mil igår med 3000+ 100 knyck och 4:s växel...ville väldigt gärna att det kändes som att den fick bättre med luft och att den varvade villigare....kanske det hjälpte att få bort den värsta ringrostigheten...

Tar en tur till om ngn dag så får vi hoppas att den har bättre värden på CO & Lambda.

- Tror ni att man kan få ngt tips om man kör felkoder på den...kan man ta fekoder förresten....OB2 och dom där fanns väl inte 1992....

- Ingen som har ngn länkarms del "8:an" till en Super Strut...vet ngn firma som kan ha en liggande...

"Rädda CS:n"
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Super strut delar samt tips om höga avgas värden vid 250

Inlägg av tobo »

Skriv svar