Bränsleförbrukning Corolla automat

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Schiznit
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 10:34:08
Bilmodell: Corolla -04 1.6 Aut
Årsmodell: 2003
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Bränsleförbrukning Corolla automat

Inlägg av Schiznit »

Jag har en Corolla 1,6 automat -2003. Jag tycker den drar väldigt mycket bränsle så tänkte kolla om det kan anses normalt eller inte. Jag kör stadstrafik i Sthlm och får då ca 1,1L/mil i snitt. Jag har kört längre sträckor (4h motorväg/landsväg) och då hamnar jag runt 0,7. Jag förstår att det drar mer i köer och så men detta känns lite löjligt högt. Nu blir det tyvärr kort sträcka (10km) samt kallstart från hemmet för tillfället då jag inte har elstolpe just nu. Dock kommer jag kunna köra motorvärmare inom kort både till och från jobbet och kommer då ha 22km körsträcka.

Bilen har gått 9500 mil och har full servicebok och är i allmänt väldigt bra skick.

Något jag kan testa för att förbättra eller är det så här det är med gammaldags automat? Denna är en 3 växlad med overdrive som jag förstår det.

Tacksam för svar :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränsleförbrukning Corolla automat

Inlägg av cheetah1 »

Jag tycker faktiskt att det låter rätt normalt. Man kan få vilken bil som helst att dra över en liter milen i stadstrafik, särskilt med lite köer, och 0,7 landsväg med automat låter inte konstigt. Min Octavia, förvisso en större bil men motsvarande motor, ligger på runt 0,65-0,70 på landsväg (majoriteten av min körning), och det är en manuell.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bränsleförbrukning Corolla automat

Inlägg av Glenn »

toyotor bryukar vara extremt törstiga vid kallstart, så kör man mycket korta sträckor brukar bränsleförbrukningen bli enorm.

Sen lägger väl automat på nån deciliter också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Schiznit
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 10:34:08
Bilmodell: Corolla -04 1.6 Aut
Årsmodell: 2003
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: Bränsleförbrukning Corolla automat

Inlägg av Schiznit »

Då kanske jag kommer se en förbättring när jag kan köra elstolpe hemma. Det blir ju även dubbelt så långt, 22km mot nuvarande 10. Nu när det blivit så kallt ute så ser jag att kylarvätskan precis hinner komma upp i arbetstemperatur när jag nästan är framme. Jag har ju aldrig kört på exakt det här sättet tidigare med så kort sträcka men just i köer så verkar den dra klart mer än jag någonsin varit med om förut.
Min tidigare Honda Civic type-r -03 drog aldrig mer än 0,9 och då har den större motor (2.0) och dubbel effekt på motorn. Visserligen manuell 6-växlad men i köer spelar det ju ingen större roll. Har även haft en Civic kombi 1,4 från -98 som drog 0,75 fram och tillbaka till jobbet.

Tycker det är lite konstigt att den drar så mycket ändå för att vara en liten bil där man måste tänkt en del på förbrukningen när den byggdes. När den drog som minst (0,7) så snackar vi absolut optimala förhållanden med raka 90 vägar i flera timmar i sträck. Allt annat så hamnar jag direkt på högre siffror.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bränsleförbrukning Corolla automat

Inlägg av Glenn »

Min gamla honda CRX (mk1) drog 0.7 hur man än körde.. buskörde man upp en tank.. 0.7l/mil.. snålkörde man.. 0.7l/mil.. vete fan hur dom lyckades med det där :)

Men kör du aldrig bilen varm så kommer du att få hög förbrukning dessvärre.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar