Felkod 8.2.1.1

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Janne_Avensis
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 14:55:23
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 6
PostOrt: Skultuna
Land (Country): Sverige

Felkod 8.2.1.1

Inlägg av Janne_Avensis »

Hej,
Jag har en Avensis (T25) -06, 2,0L 147hk motor och fick nedslag på besiktningen på att motorlampan lyser och felkod 8.2.1.1 indikerar.
Någon som vet vad som är fel och eventuellt vad som behöver bytas?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod 8.2.1.1

Inlägg av cheetah1 »

Jag är hemskt ledsen, men så finns det ingen felkod som heter.. Dom har en bokstav följt av fyra siffror, och eftersom motorlampan lyser är antagligen bokstaven P. P8211 finns det inte heller nån som heter. Kan du inte ta en bild av protokollet?
Janne_Avensis
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 14:55:23
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 6
PostOrt: Skultuna
Land (Country): Sverige

Re: Felkod 8.2.1.1

Inlägg av Janne_Avensis »

Hej, Du har rätt.... Jag skrev koden som besiktningen använder för anmärkningen. Rätt kod skall vara P0136.
Janne_Avensis
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 14:55:23
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 6
PostOrt: Skultuna
Land (Country): Sverige

Re: Felkod 8.2.1.1

Inlägg av Janne_Avensis »

cheetah1 skrev:Jag är hemskt ledsen, men så finns det ingen felkod som heter.. Dom har en bokstav följt av fyra siffror, och eftersom motorlampan lyser är antagligen bokstaven P. P8211 finns det inte heller nån som heter. Kan du inte ta en bild av protokollet?
Jag kollade tydligen besiktningens kod för anmärkningen... Felkoden är:P0136 O2-sensorkrets (bank 1, sensor 2). Vad jag hört så kan detta innebära att både sensor och ECU box behöver bytas. Stämmer det? Ska man hålla sig till Toyota original delar eller fungerar det pirat delar? i så fall från vilket företag rekommenderas att man handlar det ifrån? Jag får hjälp med arbetet men måste fixa delarna själv så..
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod 8.2.1.1

Inlägg av cheetah1 »

Byta ECU för en kass lambdasomd? Det låter lite drastiskt. Hur långt har den gått? En lambdasond håller "normalt" (det varierar kraftigt) 10000 mil eller 10 år. Tror det var den vi nyss bytte på våran som då hade gått typ 19000, så som sagt, det varierar kraftigt. Sitter lite jävligt till, men tänker du lämna det till verkstad? Isåfall ordnar det ju sig (annars måste man plocka loss en av balkarna som håller upp motorn och då även helst stötta motorn på nåt annat sätt, inte jättesvårt (jag lyckades med basverktyg), men det tar rätt mycket tid att dona med hemma på garageuppfarten, plus förstås risken att man drar sönder svetsmuttern så man måste byta den).
Angående fabrikat så spelar det egentligen inte så stor roll vad du köper sålänge det är lite kvalitet. Denso är OEM, andra alternativ är tex Bosch och NGK. Brukar dock inte skilja så mycket i pris, och när det gäller just lambdasonder brukar det inte finnas jättemycket pengar att tjäna på att köpa dom från utlandet heller.
Skriv svar