Bilen dricker olja,och hackar sig fram

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Bilen dricker olja,och hackar sig fram

Inlägg av Msevl »

Bilen har sen en vecka börjat hacka sig framåt..som att man kör,gasar o ju mer man gasar känns d som att nån puttar bilen bakåt.
Sen bytte jag olja o filter i somras,ändå dricker bilen massor. Kollat oljan flera gånger. TOMT.
fast jag nyss fyllde på...flera gånger.
När jag kör luktar det avgas/olja i hela bilen.
Bromsarna fram skriker o låter,så jag ska byta bromsklossar.
Kan det vara så att bilen hackar bara för att bromsklossarna är totalt nerslitna?

Förresten bytte jag tändstiften i förrgår. Ingen skillnad.
Avgassystemet är nyligen reparerad,gick igenom besiktningen utan anm. i somras.


Min alltid pigga bil blev som en 100åring.

Bil: toyota avensis 2001
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bilen dricker olja,och hackar sig fram

Inlägg av cheetah1 »

Aj, det låter inte bra. Skulle nog gjort ett komptest på den, låter som att nåt är riktigt trasigt. Vilken motor är det, och hur långt har den gått?
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Bilen dricker olja,och hackar sig fram

Inlägg av Msevl »

1.8 l
Gått 24.000
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Bilen dricker olja,och hackar sig fram

Inlägg av Joggy »

Hej
Det är tyvärr en väldigt drabbad motor när det gäller oljeförbrukning.
Åtgärdades till en början med byte av kolvringar och därefter kom då komplett reman shortblock som byttes ut vid dessa symptom, >0,5L/100mil i oljeförbrukning.
Se först efter om det finns yttre läckage, notera om det finns ett grönt streck på oljestickans handtag, eller besök en auktoriserad Toyota verkstad och be dom se efter om din bil genomgått en åtgärd angående detta fenomen.
Annars är nog byte shortblock samt oljesticka reparationen du borde sikta in dig på.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilen dricker olja,och hackar sig fram

Inlägg av Glenn »

är väl mycket tveksamt om det är lönsamt att göra en så stor reparation på en så gammal avensis ?

dock borde ju inte det göra att den går dåligt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Bilen dricker olja,och hackar sig fram

Inlägg av Joggy »

Glenn skrev:är väl mycket tveksamt om det är lönsamt att göra en så stor reparation på en så gammal avensis ?

dock borde ju inte det göra att den går dåligt.
En reparation är mycket sällan lönsam för bilägare ;)
Men det är ju isåfall inte värt att reparera bilen överhuvudtaget med en såpass extrem oljeförbrukning att den går tom flera gånger om under några månader. Det är ju inte hållbart för varken miljö, avgasrenande komponenter eller körekonomin.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilen dricker olja,och hackar sig fram

Inlägg av Glenn »

Om reparationen öevrstiger eller tangerar bilens värde är det ju inte värt att reparera, så menar jag.

Att byta shortblock är inte direkt gratis.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar