Knarrar vid rattutslag.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Knarrar vid rattutslag.

Inlägg av SueCia »

Det har börjat knarra när jag svänger i låg fart/stillastående, det har hållit på i cirka 2 veckor nu. Det knakar dock bara när bilen är kall och det är första gången man gör ett stort rattutslag. Det brukar te sig såhär, jag backar ut från min parkering, ger fullt rattutslag åt höger under backningen, sen lägger jag i 1:an och kör frammåt långsamt samtidigt som jag byter till fullt utslag åt vänster, det är i just det här momentet det knakar varenda gång.

Jag försökte provocera fram det idag men höll på att ge upp innan jag förstod att det var fullt rattutslag som krävdes, dock verkar det bara knarra när man vrider tillbaks ratten FRÅN fullt rattutslag åt höger.

Knarrandet låter likadant med bilen påslagen eller avstängd, har aldrig hört något i fart, men då gör man sällan så stora rattutslag heller.

Vad kan det vara?

Bilen är en Corolla T-sport 2004 och har gått 14500 mil ungefär.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Knarrar vid rattutslag.

Inlägg av tobo »

Skulle gissa att stödlagren för stötdämparna kärvar.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Knarrar vid rattutslag.

Inlägg av SueCia »

tobo skrev:Skulle gissa att stödlagren för stötdämparna kärvar.

Jag har märkt nu att om jag kör lite fort över ett fartgupp ( inte buskör) så kan jag höra nån slags knarrande framifrån då också, tyder det också på stödlagren? Hur allvarligt är det? Törs man åka nå längre resor? Hur svårt är det att byta om vi säger att det mest avancerade jag gjort med bilen är byte av bromsskivor, ok, rör och slangar.
Skriv svar