Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Glenn »

Jag ska inte säga att jag GILLAR bromsar, men det jag tycker om med att mecka med bromsar är att det oftast är ganska lätt att se vad som är problemet, om allt löper lätt och ser fint ut så brukar det också funka bra.

Pulserande låter ju som dåliga skivor, har du kollat båda sidorna ? ..Min mamma hade en fiat tipo en gång där skivorna fram inte hade en rostfläck på utsidan, men var helt sönderrostade på "insidan", mycket märkligt.. troligen berodde det väl på att glidpinnarna kärvade, men jag fixade ju sånt när jag bytte skivorna.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Jag förstår hur du menar. Bromsar är ju inte raketforskning direkt utan i princip ren mekanik/hydraulik men då det handlar om väldigt utsatta komponenter så får man konstant brottas med rost och annat otrevligt vid nästan alla bromsjobb. I obekväma ställningar. Sen är bromsvätskan i sig inte så trevlig att handskas med.

Skivorna är rätt slitna men det pulserade inte innan jag gick igenom alla bromsar. Det som var akut att göra när bilen köptes var att byta backarna bak, där var det metall mot metall och en trumma (höger) gick inte ens att rädda. Ägnade rätt många timmar till att byta detta och justera och ha mig innan jag blev nöjd, ändå så tycker jag att pedalen tog väl långt ner. Handbromsen funkar numera bra, där fick jag byta en vajer som rostat fast.
Fram så upptäckte jag att tätningen (bälgen) runt kolven på höger sida fått ett litet hål och detta måste givetvis åtgärdas så småningom men kolven i sig såg ut att löpa som den skulle på båda sidor och oken glider som de ska på glidpinnarna. Vill helst slippa att plocka lös oket helt då det ofta brukar vara lögn att få bort bromsslangen utan att förstöra den men luftningsnipplarna har jag fått upp på alla fyra hjulen. Bilen har inte ABS. Har ingen bra erfarenhet att pumpa ut kolven medan oket sitter på plats för att sen försöka rengöra och sen få tillbaka alltihopa, brukar sluta med att man pajar tätningen.

Djup pedal brukar betyda att felet sitter bak och pulsering att det sitter fram. Eftersom den också drar rätt markant till höger så känns det som att jag ska börja felsöka vänster fram. :wtf:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Glenn »

Jag undviker alltid att koppla isär bromsslangar eller ta ur kolven om jag kan, men att bara pressa in kolven och pumpa ut den med bromspedalen säger ju en hel del om skicket.

Jag skulle nog också börjat vänster fram, men det KAN ju vara så att oket sitter fast och kärvar på höger sida, då kan det ju ta bra men ändå vara problemet.. mer troligt ämed vänster dock.


Andra saker som kan orsaka pulserande bromsar är skeva skivor och spruckna skivor, har varit med om det en gång när skivorna var fina men det ändå pulserade, då var det ventilerade skivor med kraftiga sprickor "inifrån och ut" som inte syntes normalt sett, bara när man applicerade bromskraft..

Brukar alltid vara bra att motionera kolvarna ordentligt när man ändå håller på, gärna med lite bromsvätska som smörjmedel, men man får vara försiktig så man inte gör hål på damaskerna av misstag om man lyfter dom för att spruta in bromsvätska (eller bromsfett)

Det brukar tyvärr vara svårt att köpa lösa damasker till japanska bromsok också, man brukar få köpa ett helt renoveringskit, och det brukar vara dyyrt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Just nu vill jag "bara få det att funka" och sen får man ta itu med de större problemen sen.
Jag har faktiskt en renoveringssats hemma som jag beställde för att lägga på hyllan och den var inte dyr, ca €7 för en sida. För båda kostade det €12.
https://profiteile.de/reparatursatz-bre ... 7?tid=3639
https://profiteile.de/reparatursatz-bre ... 6?tid=3639

Men då byter man ju även den inre packningen och då måste kolven väck. Det är sen inte trevligt att göra detta på golvet.
Nya bromsskivor kostar €16 och dom är ventilerade. Ska inspektera de som sitter där en gång till.
Men varför tar pedalen så djupt? :?:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av tobo »

Djupt tagande pedal brukar väl oftast vara ojusterade bakbromsar, alternativt luft i systemet. (Även precis när man bytt till nya belägg fram brukar det vara lite svampigt, men det brukar ju gå över fort.)
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Jo det känner jag till. Men bakbromsarna är justerade enligt konstens alla regler och handbromsen låser på tredje hacket.
Allt är luftat och bromsvätskan är utbytt. Den är inte svampig, det är bara att den börjar ta först när man trampat ner halva pedalen och så är det inte på min andra Corolla.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Glenn »

Nizzehult skrev:Just nu vill jag "bara få det att funka" och sen får man ta itu med de större problemen sen.
Jag har faktiskt en renoveringssats hemma som jag beställde för att lägga på hyllan och den var inte dyr, ca €7 för en sida. För båda kostade det €12.
https://profiteile.de/reparatursatz-bre ... 7?tid=3639
https://profiteile.de/reparatursatz-bre ... 6?tid=3639
Nej det var ju ett helt okej pris, så billigt kommer man INTE undan till min ST202 tex :(
Men då byter man ju även den inre packningen och då måste kolven väck. Det är sen inte trevligt att göra detta på golvet.
Nya bromsskivor kostar €16 och dom är ventilerade. Ska inspektera de som sitter där en gång till.
Men varför tar pedalen så djupt? :?:
Du MÅSTE ju inte byta tätningsringen bara för du byter damask, och det brukar inte vara så svårt, jag har gjort det på plats på bilen, det gäller bara att hålla allt rent osv, och ha nånting att samla upp allt bromsvätskedräll med. ..Dock så kanske man vill byta kiolven också då.

Ur minnet kostade kolvar+renoveringssats till min ST202 bakbromsar typ en dryg tusenlapp, samma sak till min 9-5 aero kostade väl 300:- tror jag :/ ..har köpt det eftersom jag har ens akdad damask på den, men har inte monterat grejerna än.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Visserligen, men det är ju knappast bälgen som gör att det kärvar. Om det nu är det som är felet. Brukar vara själva kolven och är den skadad så måste den ju bort från oket för att kunna fixas och då kan man ändå byta den inre tätningen.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Glenn »

Jo exakt, har det rostat så vill man ju byta kolven, och då måste ju ändå allt isär.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Det här går mig på nerverna!

Jag pallade upp bilen idag och kollade upp frambromsarna. Först en pinsam upptäckt: när jag tvingar tillbaka kolven (med en tving) så brukar jag sätta en hylsa därinne i kolven som passar så att tvingen ska ha en yta att jobba mot. Den hade jag visst glömt kvar på ena sidan... :oops:
Där förklarades det slående ljudet när man bromsade...

OK. Jag kollade att kolvarna gick ut och tillbaka och att oket gled som dom skulle på glidpinnarna. Kolvarna går också att vrida runt och på vänstra sidan är det inga problem alls. Skivorna är inte bra men heller inte helt kassa. Har haft värre.

Så provkörning. Pedalen tar djuuupt och är svampig. En tvärbromsning och den vill till höger. Inte lika tvärt som förra gången men den drar helt klart ditåt. Körde en bit med bromspedalen nedtryckt. Det resulterade att när jag skulle stanna så hade jag knappt några bromsar alls och då tog den ännu djupare! Wtf? Har ju bytt bromsvätskan. Well, kanske inte exakt allt men större delen av det iaf. Fattar heller inte varför pedalen tar så djupt, handbromsen tar på tredje hacket och det känns att den jobbar om man rycker i kryckan under färd. Inte mycket kanske men bromseffekt finns. Ska jag ge mig på huvudcylindern? Finns inte så mycket kvar att göra nu...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar