Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av tobo »

Kanske ändå testa att lufta allting en gång till (ordentligt)? Annars måste det nästan vara något med huvudcylindern.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 457
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Suck och stön.
Nu har vi luftat alla fyra cylindrar ordentligt men felet kvarstår. Det går t o m med våld att få pedalen i botten och den är rejält svampig.
Nu återstår väl i stort sett bara huvudcylindern?
Brukar denna strula? Har haft få och inga problem tidigare med detta på diverse Toyotor.

Det vi reagerade på var att det knappt rann bromsvätska alls från båda bakhjul fast luftningsnipplarna avlägsnades helt, det bara droppade. Är det normal?
Fram var det lite bättre flöde.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av tobo »

Nizzehult skrev: tor 06 apr 2017, 14:41:37 Det vi reagerade på var att det knappt rann bromsvätska alls från båda bakhjul fast luftningsnipplarna avlägsnades helt, det bara droppade. Är det normal?
Fram var det lite bättre flöde.
När jag sökte på problemet tidigare hittade jag någonstans att det även kan vara fel på reduceringsventilen i bromssystemet (antar att den är till bakbromsarna). Det skulle ju i såfall kunna överensstämma med att det inte kommer mycket vid bakhjulen trots borttagna nipplar...
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 457
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Nja, vi spekulerade även i detta men denna ventil har ju bara med bromsarna bak att göra och kan knappast inverka på att det blir svampigt och känns som luft i systemet. Finns ju en arm som gör man kan påverka den mekaniskt om man vill, testade aldrig det.

Har kollat runt lite på reparationssatser och i Tyskland får man en för under 50-lappen! Men det var där det...kostar sen 150,- i frakt. :o
https://profiteile.de/reparatursatz-hau ... 6?tid=3639
Här i stan verkar det vara si och så med den saken, tänkte i alla fall åka till en bromsverkstad i morgon och kolla om han kan fixa fram enstaka packningar för skäliga pengar så kanske jag tar det den vägen.

Har också fått veta att det finns bromsslangar som till slut sväller när man bromsar och då får man samma effekt som att det finns luft i systemet. Felet är lurigt att upptäcka eftersom de bara sväller ytterst lite och det går inte att mäta eller känna men sånt brukar uppstå på bilar som är typ 40-50 år gamla. Den här är "bara" 24 år. Har en polare med en gammal 142:a som råkade ut för detta och han höll på bli tokig innan han hittade felet!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Micke2 »

Varför skulle det vara uteslutet med svampig pedal om det är luft bak????

Jag har varit med om ungefär samma sak.
Det kom inte fram just någon vätska till bakre bromsarna.
Jag klämde då in kolvarna i hjulcylindrarna (trummor så, det var lite krångligt) så vätskan strömmade lite åt andra hållet, och då släppte det och man kunde lufta ordentligt.
Troligen lastventilen som stoppade.
Har du lastkännande ventil kan den vara boven.
Med upphissad bil stryper den ju max.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 457
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Bilen är visserligen upphissad men den står på 4 pallbockar så den är rätt i nivå. Ventilen kan man ju även påverka med armen som sitter där men det har jag aldrig testat.
Bromsarna bak är åtgärdade med nya backar och jag har sett att dom rör sig. Dock så var det ingen trevlig syn när jag luftade dem, det kom en missfärgad sörja från början. Men inte längre.
Det ska alltså inte bara droppa bromsvätska när man öppnar nippeln utan det ska flöda, korrekt?
Men om cylindern fungerar och man har kört luftning, kan det då verkligen finnas kvar luft någonstans?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 457
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Nu har jag varit förbi en trevlig firma som bara pysslar med bromsar. Där säger man så här: när man byter klossar och skivan är ojämnt nött så kommer det att finnas en svampighet i bromsarna tills nya klossarna är innötta och det tar minst 100 mil. Han berättade om en Volvo 740 där pedalen bottnade men efter att ha tagit upp skivorna och svarvat till dem uppnåddes full bromsverkan direkt och svampigheten försvann.
Det finns ett enkelt sätt att testa detta: nyp åt slangarna fram och kolla om svampigheten försvinner. Är det så finns problemet där.

När det gäller flödet bak när man öppnar luftningsnippeln så är det fullt naturligt att det är lägre och detta är heller inget som har med mitt problem att göra.

Man trodde varken på att det var problem med bromsslangarna eller huvudcylindern; "det är ytterst sällsynt att japanska bilar har problem där".
Hans tips var att byta eller svarva till skivorna.

Sen fick jag tips om luftning; att som de flesta gör: pumpa upp trycket med många pedaltrampningar och sedan släppa ut vätskan är inte rätt metod! Man ska pumpa EN gång och sen släppa på trycket. Oavsett var pedalen hamnar. Pumpar man så bildas skum! Det tar längre tid men det eliminerar skumbildning.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Glenn »

Man brukar märka att bromsarna måste slita in sej lite mot skivorna, men det brukar inte vara så väldigt mycket.

Angående skum, då undrar jag var luften i bubblorna skulle komma ifrån, du har ju en vätskepelare (bromsvätsketanken) ovanför huvudcylindern
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 457
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Ja, jag har bytt en hel del bromsbelägg tidigare där skivorna varit i varierande skick men aldrig upplevt den här svampigheten.
Nu kör jag en cheap Charlie-metod: jag tar vinkelslipen och tar bort det värsta spåren (i kanten). När jag monterade bort skivan så upptäckte jag att bromsbeläggen är större än de som satt där tidigare så längst in mot centrum så har det bildats en ny slitbana som håller på att nötas bort och som först måste bort innan beläggen börjar ta mot huvuddelen av skivan. Hm. :roll:

När det gäller skum så är det befintlig och oönskad luft han menar som först troligen bara ligger på ett ställe. Bubblan ska sen matas ut jämnt och inte piskas fram för då delar den upp sig i mindre bubblor = skum.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 457
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Nu har jag snyggat till skivorna med vinkelslipen och det känns redan nu att svampigheten är mindre. Nu går inte pedalen i botten. Bilen står dock fortfarande uppallad så jag har inte testat hur det funkar i verkligheten. Ska ut och provocera den senare och känns bromsarna fortfarande någorlunda efter detta så är det dags för elddopet: besiktning!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar