Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Galaga
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 21:31:40
Bilmodell: Corolla E12
Årsmodell: 2005
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Galaga »

Du har ju alltid http://www.avgassystemet.se/ som hjälp om det inte skulle funka o fixa själv
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Glenn »

det "enklaste" är ju att såga till allt hyfsat, montera under bilen så att alla vinklar osv blir rätt, punkta ihop grejerna, ta loss och helsvetsa.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Visst, men om bilen står här och svetsen finns på annat ställe är det lite svårt....

Denna, för ynka 120,- skulle man ha fått testa. Den svetsar man inte ens:
http://www.ebay.com/itm/Exhaust-Clamp-o ... NJ&vxp=mtr
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Jag har en plan!
Här ser man originalflätan längst upp och längst ner är det flexrör som jag först hade tänkt försöka få dit.
Men så fick jag tag på den modell som syns i mitten, 199,- på Feltema.
Om man kapar denna där dom röda strecken är markerade och sen kapar på samma ställe på översta delen - man låter alltså flänsen från originalet sitta kvar - så kommer dessa att passa rätt fint ihop och det finns då utrymme och möjlighet att dra en svetssöm runt hela mynningen och på så vis få tätt och även bra stabilitet i konstruktionen.
Men jag åker nog på att punkta alltihopa först för att vrida in del #2 så den kommer i rätt läge.
Ursprungliga planen annars var att kapa alltihopa strax efter flänsen, alltså där röret börjar.

Vad tror ni?

Bild
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Johnny Blade »

Så hade jag nog också gjort.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Nu är kapningen och punktningen gjord och i veckan ska jag åka till någon som är bättre på svetsa än mig för att slutföra jobbet.
Jag gjorde precis som planerat och det gick bara fint: punktade ena delen, satte allt på plats och punktade sedan nästa del när allt satt där det ska sitta.
Ett litet problem uppstod: då den här modellen är svulstigare över själva flätan så det bara någon mm kvar till att flätan tar i oljetråget och det var kanske inte så bra. Det här är ju delar som rör sig lite.

Sen undrar jag om alla dessa plåtar som finns lite här och var verkligen behövs? Det sitter en strax efter flexdelen men fästet är så rostigt att det har gått i två bitar.
Sen sitter det ju en stor tvådelad rackare över kat'en och den nedre delen är helt borta numera. Jag har den kvar men den sitter inte på plats av samma anledning; rostigt fäste.
Kan man köra helt utan dessa?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Svetsat och klart av proffs. Var inte helt enkelt pga rosten men det löste sig.
Nu blir det montering.

Bild

Vad säger ni om alla värmeplåtar som sitter här och var, kan man ignorera och plocka bort dem?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Glenn »

Dom sitter väl där av en anledning, så jag brukar försöka få dit dom med hjälp av brickor osv, men ibland har jag tagit bort dom också när dte varit för rostigt, just runt katten och långt fram känns det väl som dom kanske gör nytta dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Jo. Men om enda syftet är att det inte ska kunna börja brinna om man kör eller parkerar i högt, torrt gräs (motsvarande) så kan jag leva med det.
Jag vet att kat'en brukar kunna bli het som s...an men fram till den är det visserligen hett men inte direkt så det glöder.
Och alla dessa detaljer brukar förr eller senare lossna och leva skithus när dom ligger och skramlar därunder så jag såg helst att dom inte fanns alls. Tror heller inte besiktningen klagar.
Den övre delen ovanför kat'en låter jag dock sitta kvar.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Såja. Röret på plats och det verkar tätt och fint. Inga plåtar monterades och det verkar ändå finnas ett litet spelrum till oljetråget för det lät inte som att det tog i någonstans.
Skönt. Check på denna punkt.

Nu återstår bromsarna, vid en provkörning så kändes det direkt att dessa inte funkar som det ska. Det pulserar, pedalen går djupt och den drar till höger. Detta trots att en bromstrumma bak är bytt, nya bromsbackar, nya belägg fram och glidpinnarna är motionerade samt att kolvarna löper som de ska och allt är luftat. Hm.
Hatar bromsar! :evil:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar