Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Mera suck.
Nu var det dags för provkörning. Jodå, nu drog den inte åt nåt håll och bromskraften kändes OK. Visst pulserade det lite svagt när man bromsade och gasade samtidigt men det är nog en ren innötningssak som snart går bort. Pedalen tog också skapligt högt, betydligt högre än tidigare.
Men...så närmade jag mig slutet på min provtur och jag släppte på gasen då jag närmade mig en rondell - fortfarande med bromsen intryckt. Då sticker pedalen iväg och jag måste nästan trycka den i botten för att kunna bromsa. Exakt som tidigare!
Sen körde jag hem och parkerade bilen. Efter att den hade stått en stund så gick jag ut igen och testade, jodå nu tar pedalen precis som vanligt och rätt högt upp. Detta utan att jag gjort nåt. Då gör jag följande experiment: sätter en tång över vacuumslangen till servon och startar bilen. Den tar fortfarande högt upp men är givetvis mera tungtrampad utan servo. Så tar jag bort tången - swosh så åker pedalen mer än halvvägs och nu går den att trycka i botten om man vill!

Är det servot som har jäklats hela tiden? Eller kan det ändå vara huvudcylindern?
Hur mycket jobb är det att byta servot? Ser ut att vara fastsatt inifrån kupén med fyra muttrar och givetvis måste även huvudcylindern bort. Gäller bara att få tag på ett först.
Måste väl anses som ett väldigt ovanligt fel ändå?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av tobo »

Jag vet inte, men jag tror jag hade chansat på att byta hela paketet (bättre begagnat). Även kolla/byta vacuumslangen till servot. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyot ... -26563466/
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Slangen är OK.
Är inte säker att den där passar, den ska heta 44610-1A530 och den där heter 44601-1E310 och kan t ex vara till en bil med ABS.
Visst vore det enklast att flytta över alltihopa men dom brukar säljas separata. En bromsservo kostar bara ett par hundralappar på skroten och kan jag bara få verifierat att det är den så är det inget att fundera på.
Men kan jag det? Och är det här nåt som rentav har hänt andra?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Micke2 »

Bromsservon är inte nog stark för att man ska kunna trycka en bromspedal i botten om hydrualsystemet är friskt, och allt annat juste.
No way!
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Nä det låter väl logiskt. Men varför beter sig pedalen som den gör då? Självklart så stampar jag max med foten och vad den orkar och efter detta hände så kom även svampigheten tillbaka. Tills jag kom tillbaka och nöp åt slangen till servot. Man hör också att varvtalet på motorn ändras när man bromsar och den går på tomgång.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Suck.
Packningarna är bytta, systemet är luftat men initialt så verkar det inte som någon förbättring uppnåtts. Har dock inte provkört ännu utan bara testat på gården.
Jag kan med god vilja få pedalen att bottna i durken när motorn går.
Nyper jag däremot åt slagen till servon så orkar jag bara trycka den halvvägs.
Den sjunker alltså minst 1/3 av sin operativa längd när servon opererar.

Har jämfört med en identisk bil och där sjunker pedalen bara någon några centimeter när man startar motorn.
Skulle det ändå kunna vara servon som spökar? :?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av cheetah1 »

Funkar det som det ska ska det aldrig gå att bottna pedalen, aldrig nånsin, då är det nåt som är fel. Läcker det inte så måste det vara luft eller nåt annat som beter sig svampigt (ingen aning om vad det skulle kunna vara).
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Ja, det är väl vid såna här tillfällen som man måste börja tänka utanför boxen som det heter. ..

På ett forum skriver man att man ska felsöka lastavkänningsventilen LSPV (load sensing proportioning valve)
http://www.toyotanation.com/forum/81-pr ... -sure.html
Har inte gjort något åt den och den ser frisk ut. Sen förstår jag inte riktigt hur den skulle kunna göra så att pedalen bottnar, det är väl bara en slags strypventil så att att inte det ska bli lika hög bromsverkan bak?

Sen har jag också hört att bromsslangar av dålig kvalitet som expanderar internt när man bromsar kan vara boven till såna här problem. Det är dock väldig ovanligt och dessutom är slangarna rätt korta på denna bil. Tyvärr går det inte att se eller mäta utan det är först efter ett byte som man vet om man har lyckats.

Det jag noterar är att tomgången ändras när jag bromsar och servon jobbar. Det gör den inte på den andra bilen.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Micke2 »

Ventilen försvårar lutning. Den stryper max med hissad bil.

Hur luftar du?
Personligen har jag ett annat bromsvätskelock med en ventil från ett bildäck fast limmat. (hemgjort)
Pumpar upp lite tryck (försiktigt) och öppnar luftnippel. Absolut sista med pedal och medhjälpare, men brukar sällan vara nått kvar.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Kör oftast med tvåmans-metoden.
Börjar med hjulet som sitter längst ifrån pedalen, alltså höger bak.
På med en genomskinlig slang på nippeln som sedan går ner i en burk som är halvfylld med bromsvätska där slangens ände är nerstucken och under vätskenivån. Sen trycker medhjälparen på pedalen sakta och en gång och håller den sedan nere, då öppnar jag nippeln och vätska/luft kommer ut och sedan stängs nippeln. Detta upprepas tills det bara kommer vätska. Därefter tas hjulet som är näst längst bort osv.
Bilen är givetvis upphissad, brukar ställa den på 4 pallbockar.

Nu äger jag en bromsluftare som jag köpte på Biltema för bra länge sedan men som aldrig är använd. Där sitter det en backventil i den del som ligger i behållaren så då kan man göra hela operationen själv och man slipper också öppna och stänga nippeln efter varje pumpning. Den tänkte jag testa idag. För allt pekar ju på att det finns luft någonstans!

Man kanske ska försöka påverka armen till ventilen innan man börjar? Det är ju bara en arm så det borde gå. Har hört att det finns ventiler som har en egen avluftningsnippel men det såg inte denna ut att ha.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar