Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av cheetah1 »

Hade jag varit du hade jag sett om jag kunnat låna en professionell bromsluftare som luftar baklänges, dvs trycker ren luftfri olja baklänges genom systemet, från oken upp till behållaren. Luftade på en flygmaskin (en gammal Bulldog) på skolan en gång som var helt omöjlig att få ur luften på på det vanliga sättet, det gick bara baklänges. Mina klasskamrater blev lite snopna när dom skulle motorköra den och det knappt var nån bromsverkan på ena sidan, så när motorn tände gjorde maskenen en stor gir ute på plattan...
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Tja, det kanske hade varit nåt men jag känner ingen som har en sån.
Sen är det här en relativt okomplicerad konstruktion där det inte förekommer flerkolvsok, ABS eller annat skumt. Det ska banne mig gå att göra hemma i garaget!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av tobo »

Nizzehult skrev: sön 23 apr 2017, 09:43:27 Man kanske ska försöka påverka armen till ventilen innan man börjar? Det är ju bara en arm så det borde gå.
Ja, många har jag sett skriver till och med att de för säkerhets skull sätter en spännrem om armen så att ventilen blir i helöppet läge vid luftningen.
Här finns några fler tips på orsak till djupt tagande pedal. Och hur man kan felsöka.
http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/265
http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/266
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Jag tror att jag har hittat felet. När jag lät bilen bromsas och gick och kände på varje bromsslang så hände det nåt på vänster fram, den slangen styvnade och kändes bli lite större vilket inte var fallet på de andra ställena.
Jag kopplade bort den kretsen helt och pluggade utgången och nu känns det betydligt bättre och nu går det heller inte att trycka pedalen i golvet!
Det handlar alltså om en bromsslang som sagt upp sig. Ett relativt enkelt fel. Kostar under hundringen i Tyskland men 4 gånger så mycket här. Kanske byter båda fram för säkerhets skull.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Kollade även andra sidan. När jag nöp åt den slangen med en svetstång så sjunker bara pedalen några få centimeter när man startar bilen.
Byter även den. Dessa kostar 149,-/st på Mister Auto. :thumbup:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av cheetah1 »

Precis så det ska vara. :thumbup:
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Desperation....
Nu är båda bromsslangar bytta och allt är givetvis luftat. Blev det någon skillnad? Näpp.
Men...om man nyper åt i början av slangen på valfri sida så tar bromsarna plötsligt högst upp!
WTF? Det finns väl inget i själva bromsoket som kan fjädra på detta vis?
Tog för säkerhets skull loss ena oket och la en järnbit emellan som fick agera "bromsskiva" så jag kunde se att det inte var kolven i sig som fjädrade. Blev det någon skillnad? Nix. Kolven rörde sig inte mer än att den spändes lite mot stoppet.

Nu börjar jag få slut på uppslag...
Av en slump har jag en identisk Corolla på gården just nu som jag funderar på att skrota, om jag orkar ska jag flytta över oken från den och se om det händer nåt, annars vet jag inte vad jag ska göra härnäst... :wtf:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Har nu flyttat över både ok, klossar och skivor från en identisk bil. Där bromsarna var OK och skivorna och klossarna var nästan nya.
Skillnad? Inte direkt.

Visst skulle jag även kunna testa att flytta över huvudcylindern från den men sen är min fantasi slut... :?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Nu är bilen ombesiktad och godkänd!
Summa summarum: dessa s k enmansluftare från Biltema suger kamelballe, när jag till sist gick ifrån den och använde den gamla hederliga en pumpar två gånger, håller och den andra reglerar luftnippeln blev bromsarna OK och tar också rätt högt upp.
Halleluja! :D
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Bempa »

Lågpris verktyg kräver ofta lite handpåläggning har jag märkt, har BIltema´s vakuumluftare, den fungera inte nå vidare den heller.. Kollade över den och fann att den drog tjyvluft i gängorna till koppen, så efter lite justering och trilskande där så började den tillslut fungera, någonstans har dom ju sparat in pengar på tillverkningen :)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar