Normal eller Super på Camry 1988

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Daggens
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 11:13:07
Bilmodell: Toyota Camry Touring
Årsmodell: 1988
PostOrt: Lönashult

Normal eller Super på Camry 1988

Inlägg av Daggens »

Jag funderar på denna lilla knapp där man kan välja normal eller super beroende på oktantal. Har läst i manualen att när man kör på 95 oktan ska man ha super-läget. Jag har nyligen köpt bilen som rullat 30 000 mil och den står på normal läget och har säkert alltid gjort. Nån som vet exakt vad denna inställning gör och om jag ska ställa om den till super eller låta den vara kvar i normal? Uppenbarligen har den gått bra hittills på normalläget...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Normal eller Super på Camry 1988

Inlägg av Glenn »

Normal innebär väl att man kan köra på "dålig" bensin, alltså lågoktanig ? ..isåfall bör du ställa om den till super, för annars kommer motorstyrningen anpassa sig efter dålig bensin, vilket förvisso inte är skadligt, men kan ge högre bränsleförbrukning och lägre effekt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Daggens
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 11:13:07
Bilmodell: Toyota Camry Touring
Årsmodell: 1988
PostOrt: Lönashult

Re: Normal eller Super på Camry 1988

Inlägg av Daggens »

Tack för svaret!

Men det kan inte hända nåt dåligt genom att ställa om den?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Normal eller Super på Camry 1988

Inlägg av Glenn »

Inte om "super" är gjort för 95 oktan (som det verkar vara), om det är avsett för 98 och du kör 95 kan det bli dåligt, men oftast är dessa gjorda för att kunna köra bilen i länder med usel lågoktanig bensinkvalitet, och därmed är vår 95oktaniga högoktanig i det sammanhanget.

När jag var liten så hette ju bensinsorterna f.ö fortfarande "namn", om jag minns rätt var det just Regular, Premium och Super ? men då var regular 92(?) oktan och Premium 96.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Daggens
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 11:13:07
Bilmodell: Toyota Camry Touring
Årsmodell: 1988
PostOrt: Lönashult

Re: Normal eller Super på Camry 1988

Inlägg av Daggens »

Det vore också intressant att veta vad det är som förändras i motorstyrningen i och med trycket på knappen från det ena läget till det andra?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Normal eller Super på Camry 1988

Inlägg av Glenn »

det vanligaste är nog att man justerar ner tändning pga att motorn knackar lättare med sämre oktan i bränslet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar