Celica jordpunkt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Celica jordpunkt

Inlägg av Killawife »

Hej, första posten här. Hoppas den duger.
Jag köpte mig en Celica GT-four -95 för nån vecka sen och förra ägaren hade flyttat batteriet bak för att få rum med konfilter. Då jag ska köra med moddad originalbox med HKS filter och ha en baslåda bak så har jag ikväll jobbat med att flytta fram batteriet och sätta i luftfilterboxen. Allt har gått som smort förutom att jordkabeln till batteriet fram är bortskruvad och jag vet inte var den ska sitta. Jag har kabel och allt men hittar alltså inte original jordpunkt för batteriet. Det är inte hela världen då jag ändå ska sitta i ett Grounding kit sen men vill hellre att det ska vara bra från början och bättre sen än nåt halvhjärtat.

Så, vart sitter original jordpunkt för batteriet i en Celica -95?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica jordpunkt

Inlägg av Glenn »

Höger eller vänsterstyrd ? ..batteriet sitter väl olika på dom vill jag minnas ? (osäker)

Kan ta nån bild på min (vänsterstyrda) annars.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica jordpunkt

Inlägg av Glenn »

Såhär ser det ut..
DSC_2389 (Large2cr).JPG
DSC_2389 (Large2cr).JPG (164.48 KiB) Visad 2585 gånger
Fast man ser ju inte så bra, den ena kabeln ser man ju förstås, men den andra förvinner under luftburken, troligen går den väl till motorblocket gissar jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica jordpunkt

Inlägg av Killawife »

Högerstyrd. Jaså den sitter bara där? Jag såg faktiskt den lilla skruven och tänkte, nä så dumma kan de väl inte vara japanerna. Men de kunde de vara. Jag får försöka hitta den som går till motorblocket imorrn.

Jag tackar för bra info och en bra bild.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica jordpunkt

Inlägg av Fnys »

Min jordpunkt ser likadan ut som på Glenns bil:
Bild

Är också rätt säker på att andra jordkabeln från polklammern går ner till motorblocket.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica jordpunkt

Inlägg av Killawife »

Vet du vart på blocket den sitter? För jag har ingen som kommer upp därifrån. Den verkar vara bortskruvad. Iofs spelar det väl ingen roll egentligen utan vilket ledigt skruvhål som helst borde funka.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica jordpunkt

Inlägg av Glenn »

Ja, jordningen känns ju inte så seriös faktiskt, men det funkar ju, har nog inte hört om någon som haft problem med det.

Min jordkabel ser ju lite rutten ut med ser man, både rost i anslutningspunkten samt att man ser grönt där kabelskon är fäst i kabeln.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar