Positionsljus (parkeringsljus?) avensis 2007

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Positionsljus (parkeringsljus?) avensis 2007

Inlägg av SueCia »

Hej! Har en Toyota Avensis 2007 (ganska säker, är sambons bil)
Positionslampan (den som sitter snett uppifrån i strålkastaren, nån liten halogenlampa) har slocknat. Kontakten till den lampan är lätt att komma åt, har kopplat loss den och mätt, har 11.75 volt fram så det är full kräm. Men jag fan inte lista ut hur jag ska få ut lampan, måste jag bryta isär hela strålkastaren eller finns det något sätt att byta på?

MVH // Andreas
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Positionsljus (parkeringsljus?) avensis 2007

Inlägg av cheetah1 »

Det brukar vara en liten W5W (5-watts med kilsockel), brukar vara att vrida själva sockeln (typ bajonettfattning) så sitter lampan i den. Men så var det alltså inte?

Annars brukar det vara tydliga instruktioner i manualen, förutsatt att du har en sån. :thumbup:
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Positionsljus (parkeringsljus?) avensis 2007

Inlägg av SueCia »

cheetah1 skrev:Det brukar vara en liten W5W (5-watts med kilsockel), brukar vara att vrida själva sockeln (typ bajonettfattning) så sitter lampan i den. Men så var det alltså inte?

Annars brukar det vara tydliga instruktioner i manualen, förutsatt att du har en sån. :thumbup:
Jag ringde närmaste Toyotaverkstad o frågade och han sa samma sak som dig. Jag provade vrida igår men hur jag än vred hände ingenting. Idag tog jag en polygrip och vred med, då följde den med, inget man vågar ge sig på före man fått bekräftat att det ens går :)

Tack för svar!
Skriv svar