Bromsen bak låter...

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Bromsen bak låter...

Inlägg av Msevl »

(OBS: jag e tjej..inte mekaniker)

Bakbromsen låter...ska beställa delar från skroten.
Toyota Avensis halvkombi.2001

E d bromstrumma eller skiva?
nåt mer man ska beställa? Tänkte lämna in henne för byte
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsen bak låter...

Inlägg av Glenn »

Jag gissar på skiva, få så stora bilar har trumma bak. Men du får kolla via EPG eller på bilen.

Men iaf, vad tänkte du köpa på skroten ? det enda i bromsväg jag tycker är försvarbart att köpa på skroten är bromsok, skivor/trummor/belägg är ju att betrakta som slitdelar och då vill man ju helst ha nya grejer.

Jag köpte f.ö nya skivor, belägg, bromsbackar och monteringssats till bakbromsarna på min gammelsaab i somras, kostade 796:- inkl frakt från tyskland, skulle kostat 1300:- på biltema, och jag vet inte ens om jag vill veta vad originaldelar hade kostat i sverige..

Frågan är ju varför det låter, kan räcka med rengöring, eller så får du byta "allt".
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Bromsen bak låter...

Inlägg av Msevl »

Glenn skrev:Jag gissar på skiva, få så stora bilar har trumma bak. Men du får kolla via EPG eller på bilen.

Men iaf, vad tänkte du köpa på skroten ? det enda i bromsväg jag tycker är försvarbart att köpa på skroten är bromsok, skivor/trummor/belägg är ju att betrakta som slitdelar och då vill man ju helst ha nya grejer.

Jag köpte f.ö nya skivor, belägg, bromsbackar och monteringssats till bakbromsarna på min gammelsaab i somras, kostade 796:- inkl frakt från tyskland, skulle kostat 1300:- på biltema, och jag vet inte ens om jag vill veta vad originaldelar hade kostat i sverige..

Frågan är ju varför det låter, kan räcka med rengöring, eller så får du byta "allt".

den är väl utsliten. Kollade biltema med. Vill komma undan så billigt som möjligt.
Har man inte bromsbackar mm där bak? kanske bara de som e slitna?
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bromsen bak låter...

Inlägg av Micke2 »

Köp inte bromsbackar på skroten, om inte bilen har endast månader till skroten själv.
En hel och fin bromstrumma, möjligen, om originalet är skadad. Bromstrummor är dyra.
Aldrig en begagnad bromsskiva, för de är relativt billiga.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsen bak låter...

Inlägg av Glenn »

Msevl skrev: den är väl utsliten. Kollade biltema med. Vill komma undan så billigt som möjligt.
Har man inte bromsbackar mm där bak? kanske bara de som e slitna?
Bromsar måste man nästan ta isär och kolla på för att veta varför det låter, som sagt, har du tur räcker det med rengöring och ihopsättning så är det löst, annars kanske du behöver nya belägg.

Förr hade "alla "bilar trumbromsar runtom, då har använde man bromsbackar, numera har man vanligen skivor fram och beroende på bilens storlek (och motor) skivor eller trummor bak, jag tror avensisen har skivor bak också.

Har man skivor har man istället bromsbelägg, aka bromsklossar.

Nu är det dock så att de flesta bilar (det finns undantag) som har skivor bak även har en trumbroms i skivan, för parkeringsbromsen. på min ovan nämda saab så hade parkeringsbomsen rostat ihop och fast i trummorna, så jag fick misshandla dom rätt hårt för att få loss, alltså fick jag köpa nya skivor (med trumma), då blev det förstås bromsbackar till handbromsen med, och man monterar ju inte beg klossar på en ny skiva, så det blev sådana med.

Men som sagt, man får ta isär och kolla, det är ganska lätt att göra själv egentligen, men man får tänka på att bromsar är en viktig säkerhetsdetalj så om man inte riktigt vet vad man gör bör man iaf ha nån kunnig med sig.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromsen bak låter...

Inlägg av cheetah1 »

Våran -01 kombi hade trummor bak. Men det borde gå att se genom hålen i fälgen?
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Bromsen bak låter...

Inlägg av Msevl »

Tusen tack för hjälpen!

Såg att skivor ligger på 3-400kr. Så det är heeelt ok:)
Tror jag har skivor. Sen finns den 2 olika mått på biltema...Undrar vilken jag har
Skriv svar