Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Inlägg av Speedo »

Hej! Ända sedan jag köpte min Avensis 2009 så har jag vetat att detta forum är kanon bra för info. Jag har läst många närbesläktade trådar här, men inte fått så pass tydligt svar på min fundering så jag vågar knalla iväg och köpa en lambdasond riktigt än...

Avensis 1,8 VVT-i -2002
Motorlampan tändes. Fick tag i en felkodsläsare som jag kör mot min iPhone. Den visa då: "P0155 O2 Sensor Heater Circuit Bank 2 Sensor 1". Förvärmningen till ena övre sonden alltså. Borde lösa sig med byte antar jag? Den stora frågan är bara vilken av de två det gäller.

Har hittat väldigt motstridig info på olika ställen, och även läst (här tror jag) att just denna modell kan det vara tvärt om på? Sensor 1 skall i alla fall betyda en av de övre, medan Bank 2 enligt vad jag hittat verkar kunna vara den längst från 1:a cylindern. Stämmer detta?

Det jag testat själv för att försöka lista ut vilken det är, var att rycka sladden till den vänstra (som var lättåtkomlig) och körde tills motorlampan tändes och tänkte då att jag skulle få reda på vilken det var (som nu inte fungera alls). Men då fick jag felkod P0125, något om kylarvätsketemperatur, men som jag läst här på forumet är fel och egentligen skall vara P0135... Bank 1? Dvs, inte den som strula. Konstigt nog fick jag bara denna felkod, och inte den andra samtidigt som jag hoppats på vilket då bevisat att jag ryckt sladden till den "hela" ....

Dvs, i klartext, skall jag köpa "höger" eller "vänster" som dom benämner det på Mekonomen?

Kan tillägga att jag undviker att köra bilen (endast tester) för att förhindra att katten tar skada.

Tack för tips!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Inlägg av cheetah1 »

Bank 1 sitter i röret från cylinder 1. Bank 2 sitter i röret som inte kommer från cylinder ett.

Fast nu minns jag inte hur det ser ut på ZZ. Det är på AZ som jag vet att cylinder 1 och 4 går över till "fel sida", medan cylinder 2 och 3 sitter närmast cylinder 1, och det därför är baklänges.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Inlägg av Speedo »

Ok, jag förstår... och tror motorn heter 1ZZFE ja.

Men jag vet faktiskt inte ens vilken som är cylinder 1, och än mindre om det skulle vara en sådan korsning av grenrören.

Någon här som kan säga rakt av på denna motor om Bank 2 är på höger eller vänster sida av bilen?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Inlägg av Speedo »

cheetah1: Var det inte på din mammas Avensis det var tvärt om, och var inte det också en 1,8 vvti?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Inlägg av Glenn »

Speedo skrev: Men jag vet faktiskt inte ens vilken som är cylinder 1, och än mindre om det skulle vara en sådan korsning av grenrören.
Man räknar i princip alltid "från fläkten" som man sa förr, numera finns det ju ingen direktdriven fläkt och motorn är sällan längsmonterad, men sidan som växellådan sitter på är alltså "bak" på motorn, och då räknar man från andra hållet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Inlägg av Speedo »

Som jag förstår det då, är Bank 2 på vänster sida (om inget är korsat). Dvs, den jag slet kabeln på och då efter ett tag gav felkod P0125. Det konstiga är då att jag läste i någon annan tråd att P0125 = P0135 = Bank 1 ... Jag blir snurrig.

Se här på motstridig info:
http://www.toyotaclubsweden.com/search. ... t=S%C3%B6k

Dom är ju inte billig dom där rackarna, så man vill inte köpa fel.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Inlägg av Joggy »

1ZZ, Bank 2 Sensor 1 = Vänster sida, första sensorn.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Inlägg av cheetah1 »

Speedo skrev:cheetah1: Var det inte på din mammas Avensis det var tvärt om, och var inte det också en 1,8 vvti?
Jag minns helt enkelt inte, hon bytte bort den mot en 04 med AZ för några år sen.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Inlägg av Speedo »

Joggy skrev:1ZZ, Bank 2 Sensor 1 = Vänster sida, första sensorn.
Tack Joggy för tydligt svar !

Skall prova byta ikväll. Blir spännande att se om man får lös den. Har köpt av Mekonomen som också säljer Denso, så det borde vara precis som original.

Nån som vet om "Lambdapowers" som säljer NGK sensorer fungerar bra till dessa?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Avensis -02 Motorlampa - O2 heater Bank 2 Sensor 1

Inlägg av Speedo »

Sensor bytt, kört ett par mil, motorlampa släkt. So far so good... :)

Får se när nästa flyger. Glödtråden för uppvärmningen är väl som med glödlampor, flyger ena så är den andra snart slut också... och dessvärre antagligen den tredje bakom katten. Men det kanske är något man får räkna med efter ungefär 22000mil tänker jag.
Skriv svar